معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان یزد از خودکفایی 370 خانوار تحت حمایت این نهاد با جمعیت 700 نفر در سال گذشته و خروج آنها از چرخه حمایتی این نهاد خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، «امیر زین‌العابدین قمی» در ادامه این خبر با بیان این که توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تامین خوداتکایی نیازمندان و محرومان از مهم‌ترین اهداف این نهاد است، گفت: فراهم کردن امکانات لازم به منظور توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده‌های نیازمند از طریق استعدادسنجی، مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال، آموزش های فنی و حرفه‌ای و اعطاء وام از مهمترین برنامه‌های کمیته امداد است .

وی با تاکید بر اجرای طرح‌های خود اشتغالی و فرصت‌های شغلی مناسب برای خانواده‌های نیازمند، افزود: مددجویان تحت حمایت با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی و همچنین فراگیری آموزش ‎ های لازم در این زمینه به استقلال اقتصادی و خودکفایی رسیده و از چرخه حمایتی این نهاد خارج می ‎ شوند .

معاون کمیته امداد استان در مورد عملکرد این حوزه در سال گذشته با بیان این که 565 وام اعطایی از محل اعتبارات امدادی، یک هزار و 192 مورد از محل قرض الحسنه بانکی و 61 مورد هم به عنوان تسهیلات تلفیقی و سایر منابع بوده است، تصریح کرد: طرح‌های ایجاد شده در بخش کشاورزی 300 مورد، دامپروری 405 مورد، شیلات یک مورد، صنایع دستی 152 مورد، فعالیت‌های صنعتی و معدنی 248 مورد و خدمات 712 مورد بوده است .

وی با بیان این که از ابتدای آغاز به کار حوزه اشتغال و خودکفایی در این نهاد تاکنون 31 هزار و 543 طرح در رشته‌های مختلف شغلی برای مددجویان ایجاد شده است، افزود: کمیته امداد استان یزد در سال گذشته 261 میلیارد و 719 میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی با بیش از 11 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در زمینه‌های کارانگیزی، توان افزایی، خودکفایی، کارآفرینی و همچنین وام تکمیلی به یک هزار و 818 خانواده تحت حمایت و نیازمندان متقاضی از محل منابع قرض الحسنه بانکی و امدادی پرداخت کرده است .

قمی در خصوص حرفه آموزی مددجویان تحت حمایت نیز خاطرنشان کرد: کمیته امداد طی سال 95 زمینه‌ی حرفه‌آموزی چهار هزار و 594 مددجوی تحت حمایت را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی و آموزشگاه‌های غیر دولتی فراهم کرده است .

وی با اشاره به تنوع آموزش‌های ارائه شده به جامعه هدف، تصریح کرد: در سال گذشته 315 مددجو در دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی، سه هزار و 746 نفر در دوره‌های پایدارسازی و توسعه، 286 نفر در دوره‌های کارآفرینی و 247 نفر نیز در دوره‌های حرفه‌آموزی شرکت کردند .

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان با بیان اینکه دوره های حرفه آموزی در زمینه‌های شغلی کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، فعالیت‌های صنعتی و معدنی و خدمات بوده است، افزود: سه هزار نفر از حرفه‌آموزان ساکن مناطق شهری و یک هزار و 594 مددجو در روستا ساکن هستند که حدود نیمی از آنان در دوره‌های حرفه‌آموزی در زمینه خدمات، آموزش دیده‌اند .

وی با اشاره به عملکرد حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در خصوص کاریابی برای مددجویان، اظهار کرد: کمیته امداد در سال 95 نسبت به معرفی 97 نفر از مددجویان جویای کار به مراکز کاریابی و کارفرمایان متقاضی نیرو اقدام کرد که هدف از اجرای طرح کاریابی هدایت شغلی و کمک به انتخاب مشاغل مناسب، توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت از طریق فراهم کردن زمینه اشتغال مددجویان در بخش‌های دولتی و خصوصی، بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مختلف استان برای اشتغال به کار و کسب درآمد پایدار و اشاعه فرهنگ کار و تلاش است .

قمی با اشاره به ارائه بسته‌های تشویقی به کارفرمایان به ازای اشتغال مددجویان و فرزندان مددجو، افزود: کمیته امداد در قالب بسته‌های تشویقی، حق بیمه سهم کارفرما را طی مدت دو سال برای ایجاد انگیزه در کارفرمایان و کارآفرینان برای بکارگیری و استخدام مددجویان پرداخت می‌کند .

این مسئول در پایان نیز مورد شیوه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط کمیته امداد اظهار کرد: پرداخت 100 درصد حق بیمه سهم کارفرما در سال اول و 50 درصد در سال دوم و همچنین پرداخت هزینه برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی جهت کارجویان، متناسب با نیاز کارفرما قبل از شروع به کار مددجو از جمله اقدامات تشویقی کمیته امداد برای کارفرمایان است .