استاندار اصفهان خواهان تجهیز 20 کشتارگاه استان اصفهان به تجهیزات پیش سرد دام تا 2 ماه آینده به منظور مقابله به بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شد.

به گزارش مرور نیوز، روابط عمومی استانداری اصفهان روز یکشنبه به نقل از رسول زرگرپور اعلام کرد: تجهیزات پیش سرد در کشتارگاه ها به میزان زیادی در کاهش بیماری تب کریمه کنگو و انتقال آن به انسان تاثیرگذار است.
وی که در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان سخن می گفت، خاطرنشان کرد: 14 کشتارگاه بزرگ استان که ذبح 90 درصد دام ها را به عهده دارند مجهز به تجهیزات پیش سرد دام هستند.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره بیماری تب کریمه کنگو در اصفهان گفت: با گزارش این بیماری در کشور بخش های مختلف مدیریت بحران استانداری، دامپزشکی، بهداشت و دیگر دستگاه های مرتبط، اقدام های مقابله ای خود را شروع کردند.
زرگرپور به آمار مبتلایان در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: با وجود آمار ضد و نقیضی که در شبکه های مجازی عنوان شد، آزمایش های طبی نشان می دهد تاکنون چهار نفر در استان به این بیماری مبتلا شده اند که یک نفر از بین مبتلایان فوت کرده است.
وی با تاکید بر اقدام های لازم برای پیشگیری مداوم از این بیماری گفت: جهاد کشاورزی باید با محوریت دفتر امور روستایی استانداری و با یک برنامه زمانبندی شده تا سه ماه آینده نسبت به سیمانکاری همه جایگاه های دام سنتی روستایی اقدام کند.
تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتی در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است.

*** معدوم سازی سه میلیون قطعه مرغ بر اثر آنفلوآنزای مرغی
همچنین وی به گزارش ارائه شده درباره بیماری آنفلوآنزای مرغی در اصفهان اشاره و اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای اردیبهشت تاکنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده و تحت کنترل است.
زرگرپور افزود: با اقدام های صورت گرفته این بیماری که می توانست خسارات بزرگی داشته باشد به خوبی کنترل شد و از 24 میلیون قطعه مرغ در استان فقط سه میلیون قطعه معدوم شد.
وی با بیان اینکه در برخی از استان های مجاور، این بیماری همچنان فعال است، تاکید کرد: روند مقابله با این بیماری باید ادامه داشته باشد و کارگروه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز به فعالیت خود ادامه دهد.
استاندار اصفهان گفت: پرندگان مهاجر، انتقال پرندگان از استان های دیگر و مراکز فروش غیر مجاز پرندگان از منابع مهم انتقال این بیماری هستند که درباره انتقال پرندگان از استان های دیگر نیروی انتظامی باید کنترل لازم را داشته باشد و با قوت ادامه دهد.
وی به مراکز فروش غیر مجاز پرندگان نیز اشاره و تصریح کرد: ساماندهی مراکز عرضه و توزیع پرندگان در سطح شهر باید مورد توجه قرار گیرد و اتحادیه و اتاق اصناف و شهرداری موظف هستند محل مناسبی را برای تمرکز این مراکز در نظر بگیرند.
استاندار اصفهان تأخیر در این مورد را جایز ندانست و بر مسئولیت اصلی شهرداری اصفهان تأکید کرد.
بیماری آنفلوانزای پرندگان (مرغی) ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است و پرندگان مهاجر به ویژه اردک و غاز، جوجه ها، بوقلمون، قو، چنگر، خوتکا و سایر پرندگان وحشی می توانند این ویروس را به پرندگان خانگی منتقل کرده و سپس به انسان نیز انتقال دهند.
زرگرپور به گزارش آب و فاضلاب استان درباره منابع و مصارف منابع آبی استان نیز اشاره کرد و افزود: آب و فاضلاب باید بسته پیشنهادی اضطراری خود را برای کنترل مصرف آب در تابستان آماده کند تا در جلسه آینده مورد بررسی قرار گیرد هرچنداین بسته باید حداقل 6 ماه پیش ارائه می شد.
استاندار اصفهان همچنین گفت: دستگاه های دولتی موظف هستند ژنراتورهای اضطراری خود را برای تامین مصرف برق در ساعات اوج مصرف مورد استفاده قرار دهند.
وی افزود: همانگونه که با صنایع درباره کاهش مصرف برق در طول تابستان تفاهم شده است باید تفاهم لازم با دستگاه های دولتی نیز صورت گیرد تا صرفه جویی در مصرف برق داشته باشند.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.