جمعیت سالمندان استان لرستان در حال افزایش بوده و با توجه به حساسیت های موجود در این زمینه تشکیل کمیته ای برای آسیب شناسی و فرهنگ سازی در این حوزه ضروری است.

به گزارش مرور نیوز، هوشنگ بازوند روز یکشنبه در نشست شورای ساماندهی امور سالمندان استان لرستان در سالن جلسات استانداری با اشاره به ضرورت احداث خانه امید برای سالمندان در یکی از پارک های شهر خرم آباد افزود: در بروجرد راه اندازی خانه امید به کندی پیش می رود ولی عده ای در خرم آباد بدون اطلاع از آینده این کار مانع از احداث خانه امید شده اند.
وی اظهار کرد: جمعیت سالمندان استان لرستان در حال افزایش بوده و با توجه به حساسیت های موجود در این زمینه تشکیل کمیته ای برای آسیب شناسی و فرهنگ سازی در این حوزه ضروری است.
استاندار لرستان با تاکید بر تکریم سالمندان بدون القای ناکارایی این قشر گفت: باید ضمن پرهیز از حرکات افراطی در پارک های سطح شهر خدمات آموزشی، اینترنتی به سالمندان ارائه داد.
بازوند افزود: 380 میلیارد ریال اعتبار از مرکز برای شهرداری های استان لرستان در نظرگرفته شده است که تا پایان تیرماه سال جاری باید اختصاص یابند.
وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی ظرف مدت 10 روز بیان کرد: شهرستان های خرم آباد، بروجرد، ازنا و الیگودرز به عنوان شهر دوستدار سالمند برنامه های خود را ارایه دهند.
مدیرکل بهزیستی لرستان نیز در این نشست گفت: در پنج سال گذشته رشد جمعیت استان حدود 6هزار نفر بوده که رشد سالمندی 2.6 درصد و رشد جمعیت 0.36 درصد بوده است.
اسدالله حیدری افزود: میانگین امید به زندگی در کشورهای پیشرفته 80 سال، در ایران 73، در مردان لرستانی 71 و در زنان لرستانی 73 سال است.
وی ادامه داد: بروجرد با 12.8 درصد پیرترین و کوهدشت با 4.1 درصد جوان ترین شهرهای استان لرستان می باشند.
مدیرکل بهزستی لرستان اظهار کرد: درصورت پیرشدن جمعیت استان و فرهنگ سازی نکردن با بحران و چالش جدی مواجه می شویم.
وی به نبود بانک اطلاعاتی سالمندان در استان لرستان اشاره کرد و افزود: نیاز اساس سالمندان مسایل نرم افزاری بوده که در این حوزه باید فرهنگ سازی شود.
حیدری گفت: نبود آموزش لازم در فرهنگ سازی برای سالمندان یکی از چالش های جامعه خواهد بود که باید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: شورای ساماندهی سالمندان را کمیته های از دستگاه های اجرایی مرتبط تشکیل داده است که به ریاست محترم استاندار تشکیل می شود.