مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، گفت: تولید 200 هزار تن ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی می شود.

به گزارش مرور نیوز، مهدی گلچوب در حاشیه چهارمین جلسه کمیته تخصصی تولید، فرآوری و توسعه بازار آبزیان در شهرستان بابلسر با اشاره به اهمیت توسعه تولید محصولات شیلاتی و آبزی پروری و نقش آن در تأمین امنیت غذایی، اظهار کرد: برای افزایش سرانه مصرف محصولات شیلاتی از طریق کاهش هزینه‌های تولید و اشاعه فرهنگ مصرف از عوامل موثر در ارتقای سلامت جامعه است و باید به تمامی دست اندرکاران در بخش‌های دولتی و خصوصی توجه جدی شود.

وی با اشاره به رتبه بالای استان در تولید ماهیان گرم آبی، سرد آبی، پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری، افزود: رقابتی کردن اینگونه محصولات، توسعه بازار مصرف داخلی و خارجی و ایجاد بازارهای جدید در کشورهای هدف، کمک شایانی به توسعه تولید و اشتغال این بخش خواهد کرد و راهبرد استان در این خصوص تولید با کیفیت، قیمت مناسب و صادرات محور است.

دبیر کارگروه تخصصی امور اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در قالب بسته‌های رونق تولید در حوزه‌های مختلف در سال جدید ابلاغ و بزودی عملیاتی خواهد شد تصریح کرد: با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید بسته حمایت و مشوق صادراتی نیز در کنار این تسهیلات نوید بخش تحرک و پویایی بیشتر، بویژه در حوزه صادرات غیرنفتی است.

وی همچنین ایجاد کنسرسیوم منسجم و موثر در حوزه‌های شیلات را برای پیگیری امور صنفی این بخش ضروری دانسته و یادآور شد: تشکل واحد و کارآمد می‌تواند موجب هم‌افزایی در میان تشکل‌های موجود و فعالان این بخش باید اهتمام لازم را در این زمینه برای به نتیجه رسیدن آن داشته باشند.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به سرانه پایین مصرف ماهی در استان و کشور در مقایسه با سایرکشورها اظهار کرد: تلاش تمامی دستگاه‌های مرتبط، رسانه‌ها و آموزش و پرورش برای ارتقای فرهنگ آبزی مصرفی میان نسل‌های جوان جامعه و افزایش سرانه مصرف می‌تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به بازار مصرف کشورهای پیرامونی حاشیه دریای خزر مانند روسیه، بر فرآوری ماهیان و صادرات آن توسط شرکت‌های استان که اخیراً توانستند مجوز صادرات به روسیه را اخذ کنند، تاکید کرد: لزوم برنامه‌ریزی جدی و تلاش دو چندان برای حضور پایدار در بازار آن کشورها از ضروریات است.

گلچوب در بخش پایانی سخنان خود طرح پرورش ماهی در قفس را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش ارزش افزوده، مهم ارزیابی کرد و با اشاره به در نظر گرفتن تولید بیش از 200 هزار تن ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه کشور، برتلاش برای افزایش سهم بیشتر استان در تولید هدفمند آن تاکید کرد.