ارومیه- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی جنگل ها و مراتع استان گفت: در این خصوص همراهی و مشارکت مردم و بهره برداران منابع ملی ضروری است.

رحمان وهاب زاده در گفت و گو با مرور نیوز افزود: نیروهای این اداره کل در قالب بیش از 200 اکیپ یگان حفاظت با تجهیزات کامل در راستای پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی در عرصه های منابع طبیعی استان آمادگی کامل دارند.
وی اضافه کرد: همراهی و مشارکت مردم از مهمترین عوامل مقابله با آتش سوزی های احتمالی در عرصه های ملی و منابع طبیعی استان است و مردم می توانند با رعایت موارد ایمنی از این امر جلوگیری کنند.
وی با اشاره به وجود سامانه 1504 برای اطلاع رسانی از سوی مردم برای مقابله با هرگونه مشکل در منابع طبیعی آذربایجان غربی، اظهار کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه اقدامی توسط برخی افراد در این خصوص، با این شماره تماس بگیرند و اطلاع دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: حفاظت از عرصه های ملی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این راستا پیشگیری از بروز آتش سوزی های احتمالی در عرصه های ملی با ایجاد یگان حفاظت در سال های گذشته محقق شده است.
به گفته وی در 2 سال گذشته آمار آتش سوزی های آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان های کشور در سطح پایینی قرار داشته و در خصوص اطفای حریق در عرصه های ملی نیز رتبه برتر را در سطح کشور داشته ایم.
وی بیان کرد: در سال 95 تعداد آتش سوزی های سطح استان 19 فقره بوده که بیشترین علت این آتش سوزی ها نیز عامل طبیعی بوده است.
وی ادامه داد: در سال های گذشته و با ورود برخی اقلام و تجهیزات اطفای حریق گام های خوبی برای مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی برداشته شده است که امیدواریم همچنان شاهد تجهیز کامل سخت افزاری و نرم افزاری این بخش در سال های آتی باشیم.
وی از مسئولان استانی خواست تا در خصوص تامین اعتبارات لازم برای این بخش نگاه ویژه ای داشته باشند.
آذربایجان غربی 2 میلیون و 750 هزار هکتار عرصه ملی دارد و از این مقدار 101 هزار هکتار عرصه ی جنگلی است که در شهرستان های پیرانشر و سردشت قرار دارد.
بروز آتش سوزی در تابستان در این عرصه ها به دلایل مختلف از جمله گرم شدن هوا و تاثیر آن بر گیاهان خشک و همچنین بی دقتی برخی افراد بیشتر می شود.