رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان اصفهان گفت: طرح مبارزه با بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین استان از 27 خرداد ماه شروع و به مدت 30 روز کاری ادامه دارد.

به گزارش مرور نیوز وحید مقدسی، با بیان اینکه این طرح تا پایان تیرماه اجرا می‌شود، اظهار کرد: طرح مبارزه با تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین هم‌زمان به صورت کشوری در استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در یک سال گذشته مشکلی در زمینه بیماری تب برفکی در استان نداشتیم، افزود: این طرح در استان اصفهان حدود 300 هزار راس دام سنگین و حدود 600 الی 700 هزار دام سبک را در بر می‌گیرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در سال 94 این ویروس خسارت‌هایی را به دام‌های استان وارد کرد، تصریح کرد: طرح مبارزه با بیماری تب برفکی شامل تمام دام‌های استان به ویژه دام‌های عشایر می‌شود.

مقدسی با بیان اینکه حجم واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون دام‌های استان تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 60 درصد واکسن مورد نیاز استان تامین شده و مابقی نیز تا پایان طرح تامین می‌شود.

وی ادامه داد: طرح مبازره با بیماری تب برفکی هر سال سه مرتبه در استان اجرا می‌شود؛ مرحله اول در اواخر فصل تابستان، مرحله دوم در اوایل فصل پاییز و مرحله سوم در اواخر فصل زمستان اجرا می‌شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان اصفهان گفت: اگر در هر طرحی حدود 80 درصد جمعیت هدف واکسینه شوند، آن طرح، طرح موفقی محسوب می‌شود، اما به هر حال همیشه تعدادی از دام‌ها به دلایل مختلفی واکسن دریافت نمی‌کنند.

مقدسی با بیان اینکه سال گذشته، به 93 درصد کل جمعیت دام‌های استان واکسن تب برفکی زده شد، اظهار کرد: عشایر استان حدود یک میلیون راس دام دارند. یکی از اولویت‌های دامپزشکی واکسیناسیون دام‌های عشایر است. تعدادی از دام‌های عشایر در فصل زمستان سال گذشته و بخش دیگری نیز در استان‌های دیگر واکسینه شدند.

وی افزود: تب برفکی بیماری ویروسی با واگیری بالا در دام است، اگرچه تلفات بالایی ندارد، اما از نظر اقتصادی خسارات بالایی را به دامدار وارد می‌کند و موجب کاهش وزن و شیر در دام‌های جوان می‌شود.