مدیرکل زندان‌های استان فارس گفت: موادمخدر و سرقت مهمترین جرائمی است که باعث زندانی شدن افراد در فارس می‌شود و بیشترین تعداد محبوسان در زندان مرتکبان این جرائم هستند .

به گزارش مرور نیوز، حشمت‌الله حیات‌الغیب شنبه 6 تیر در جمع خبرنگاران افزود: هم‌اینک بالغ بر 40 درصد از کل زندانیان را محکومان مواد مخدر و 28 درصد از زندانیان را محکومان سرقت به خود اختصاص داده‌اند .

او با بیان اینکه تعداد 20 زندان و مرکز اصلاحی و تربیتی در استان فارس وجود دارد، گفت: زندانیان در فارس براساس نوع جرم، سن و سابقه طبقه بندی شده و محکومیت خود را طی می‌کنند؛ زندانیان مواد مخدر در مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی، زندانیان بزه کار زیر 17 سال در کانون اصلاح و تربیت و مابقی جرائم در زندان عادل‌آباد و بازداشتگاه مرکزی و زندانیان نظامی در زندان شماره 2 نگهداری می‌شوند .

به گفته مدیرکل زندان‌های فارس، 97 درصد زندانیان استان فارس را مردان و 3 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و میانگین سنی زندانیان در این استان بین 35 تا 40 سال است.

حیات‌الغیب با اشاره با اجرای اقدامات عمرانی قابل توجه، اضافه شدن 30 هزار مترمربع به فضای فیزیکی زندان‌ها در فارس را از این اقدامات اعلام و خاطرنشان کرد: در این راستا 100 هزار متر مربع فضای زندان‌ها در فارس بهسازی و مرمت شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های اصلاحی، مشکلات فیزیکی زندان‌های فارس حل شده است، گفت: براساس برنامه توسعه ششم باید 20 زندان کشور از شهرها خارج شود که زندان عادل‌آباد شیراز نیز از همین دست زندان‌ها است.

حیات‌الغیب خاطرنشان کرد: زمینی با وسعت 200 هکتار در شرق شیراز و محدوده نیروگاه سیکل‌ترکیبی در ظفرآباد تهیه شده که اگر تامین اعتبار شود، ساختمان زندان 10 هزارنفری در آن احداث می‌شود.

وی در عین‌حال ساخت زندان را نیازمند اعتبارات سنگینی دانست و تاکید کرد که زندان شبیه یک شهر کوچک با تمام ساختارهای مورد نیاز است و به همین دلیل احداث چنین مجموعه‌ای بسیار هزینه و زمان‌بر خواهد بود.

مدیرکل زندان‌های استان فارس اجرای برنامه‌های سوادآموزی و تحصیلی در زندان‌ها را یادآور شد و با بیان اینکه بیش از 200 زندانی کم‌سواد و بیسواد سال گذشته جذب نهضت شده‌اند، گفت: تعداد 143 زندانی نیز در مدارس راهنمایی، دبیرستان و هنرستان موجود در زندان‌های فارس مشغول به تحصیل هستند.

حیات‌الغیب از وجود 18 کتابخانه مشارکتی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در زندان‌های این استان خبر داد که 50 درصد از زندانیان اعضای فعال آنها هستند و گفت: علاوه بر مسائل فرهنگی اقدامات ورزشی نیز در دستور کار بوده و در دو بخش عمومی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از پابند و دستبند الکترونیک در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: این طرح فعلا در اصفهان و تهران به شکل پایلوت اجرایی شده است.