مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: 1011 مورد تصادف ساختگی یا خودزنی در سال گذشته در استان ثبت شده است.

به گزارش مرور نیوز، آریا حجازی امروز سوم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره‌کل پزشکی قانون در مشهد برگزار شد، در پاسخ به ایسنا، اظهار کرد: آمار خودزنی در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته به میزان 14 درصد افزایش داشته است، در این آمار 756 نفر مرد و 255 نفر زن نسبت خودزنی اقدام کرده‌اند.

حجازی در خصوص انواع این خودزنی‌ها، خاطرنشان کرد: به طور مثال و متداول‌ترین مورد، فرد خود را به صورت عمدی جلوی خودرو می‌اندازد یا در بعضی موارد گروه‌هایی اقدام به تصادف ساختگی کرده و برای جراحات وارده سعی دارند تا از بیمه‌ها خسارت دریافت کنند، این افراد در صورتی که در تصادف ساختگی دچار شکستگی خاصی نشوند، بعد از حادثه با بی حس کردن بدن خود اقدام به شکستگی عمد در اعضای بدن خود می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: این گروه‌ها معمولا در یک شهر متمرکز نمی‌شوند و به طور سریالی در استان‌های مختلف از این طریق سوء استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 44 هزار و 355 مورد نزاع ثبت شده است، یادآور شد: این آمار نسبت به سال گذشته به میزان 1.1 درصد افزایش داشته است.

حجازی با اشاره به افزایش آمار نزاع در فصل گرما، اضافه کرد: در مجموع 140 هزار مراجعه به پزشکی قانونی در سال گذشته، 25 تا 30 درصد علل، نزاع بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی عنوان کرد: مصدومان تصادف جرحی در سال گذشته به میزان 27 هزار و 632 مورد بوده که این آمار نسبت به سال 94 به میزان 11.2 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بیشتر مصدومان حاصل از تصادف در شرق مشهد در بولوار شهید کامیاب و در غرب مشهد در بولوار وکیل‌آباد ثبت شده است، اضافه کرد: آمار همسرآزاری ثبت شده در سال گذشته به میزان 7385 مورد بوده است.

حجازی یادآور شد: این آمار در سال 94 به میزان 6564 مورد بوده و یکی از علل افزایش آن آگاهی مردم و مراجعه ببشتر به پزشکی قانونی است.

وی با بیان اینکه از این تعداد همسرآزاری در سال گذشته، 462 مورد مربوط به آزار مردان بوده است، خاطرنشان کرد: 133 مورد کودک‌آزاری در سال گذشته ثبت شده است که البته بیشتر مراجعات برای کودک‌آزاری به بهزیستی انجام می‌شود.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی در خصوص کلاهبرداری از سالمندان، عنوان کرد: در سال گذشته 1677 مورد معاینه برای صلاحیت امور مالی و سرپرستی صورت گرفته است، یکی از معضلات جامعه ما کلاهبرداری از افرادی است که به دنبال از دست رفتن صلاحیت و بروز مشکلات در امور مالی فضا برای سوء استفاده از آنان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 2110 مورد پرونده در خصوص حوادث کار داشته‌ایم، گفت: این آمار در سال 94 به میزان 1968 مورد بوده و بیشترین آمار فوت در حوادث کار مربوط به سقوط از ارتفاع به میزان 92 مورد بوده است.

حجازی تصریح کرد: آمار فوت‌شدگان ناشی از حوادث کار در سال گذشته 109 مورد و در سال 94 به میزان 106 مورد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی افزود: در حوادث ترافیکی طی سال گذشته تعداد 1124 مورد فوتی در استان وجود داشته که این آمار با فرهنگ‌سازی و افزایش جرائم رانندگی به میزان چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: این آمار در سال گذشته نسبت به سال 94 به میزان 13.2 درصد کاهش داشته است.

حجازی با بیان اینکه در سال گذشته 241 مورد فوت ناشی از مصرف مواد مخدر ثبت شده است، گفت: از این میزان 190 مورد مربوط به مصرف زیاد از حد مواد، 50 مورد مصرف حاد و یک مورد مصرف طولانی‌مدت بوده و بیشترین آمار مربوط به مواد مخدر صنعتی و روانگردان است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی از تشکیل 1700 مورد پرونده ژنتیک برای افراد با سابقه در استان خبر داد و گفت: دو مرکز از 10 مرکز آزمایشگاه ژنتیک و ساخت پروفایل ژنتیک برای افراد با سابقه فعال هستند که یکی در مشهد و دیگری در شیراز قرار دارند.

وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته 1154 مورد پرونده سقط درمانی وجود داشت که از این تعداد 966 مورد منجر به تایید مجوز و سقط شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 135 مورد از فوتی‌ها به علت سوختگی بوده است، یادآور شد: همچنین 33 مورد غرق‌شدگی، 144 مورد مسمومیت منجر به فوت و 45 مورد برق‌گرفتگی منجر به فوت ثبت شده است.

حجازی خاطرنشان کرد: در سال گذشته فوت به علت گاز مونواکسیدکربن به میزان 61 مورد بوده که این آمار در سال 94 به تعداد 58 نفر ثبت شده است.