مدیر میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خلیل ‌آباد از واگذاری عمارت تاریخی روستای سعدالدین بخش ششطراز این شهرستان به این اداره خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، حمیدرضا محمودی گفت: این عمارت تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار است که در بافت قدیمی روستای سعدالدین واقع شده و از جمله عمارت هایی می باشد که با حیات مرکزی و ویژه اقلیم های گرم و خشک ساخته شده است.
وی افزود: این بنا از جمله بناهای خشتی منطقه به شمار می رود که با مساحت 500 متر مربع حدود 400 میلیون ریال ارزش دارد.
وی اظهار کرد: شورای اسلامی و دهیاری این روستا در اقدام فرهنگی، عمارت تاریخی مزبور را که کاربری حسینیه داشته به ‌منظور استفاده فرهنگی به اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خلیل‌ آباد واگذار کردند.
محمودی گفت: میراث فرهنگی شهرستان تلاش دارد با مرمت و احیای بنا و تهیه طرح مطالعاتی این عمارت را با کاربری فرهنگی آماده استفاده اهالی روستا نماید.
وی افزود: پارسال نیز عمارت تاریخی حاج ملا حسن وکیلی در روستای هفت خانه توسط فرزند وی به میراث فرهنگی واگذار شد.
وی اظهار کرد: واگذاری بناهای تاریخی به اداره میراث فرهنگی ضمن تضمین بقای این ثروت ‌های فرهنگی، باعث می شود بناهای مزبور پس از مرمت و احیا به‌ منظور بهره‌ برداری فرهنگی در اختیار مردم منطقه قرار ‌گیرد.
محمودی به پروژه های دارای اولویت میراث فرهنگی شهرستان اشاره کرد و گفت: ثبت 9 محوطه تاریخی، به نتیجه رساندن وضعیت 2 اقامتگاه در روستاهای مزده و سرمزده، تکمیل و تجهیز خانه صنایع دستی شهرستان و مرمت یخدان از جمله اولویتهای این اداره است.
وی همچنین از بهره برداری عمارت وزیر پناه در روستای دهنو ظرف یک ماه آینده خبر داد و افزود: با تلاش بخش خصوصی و صرف یک میلیارد و 500 میلیون ریال این عمارت برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی منطقه مرمت و احیا شده است.
هم اکنون 40 اثر فرهنگی و تاریخی در خلیل آباد وجود دارد که از این تعداد تاکنون 12 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری خلیل آباد در 242 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.