مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ دینی و قرآنی در سطح جامعه به‌ ویژه نسل جوان است.

به گزارش مرور نیوز، «علی محمدنیاکان» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان، اظهار کرد: توجه به فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی زمینه‌ساز مصونیت جامعه از آسیب‌های اجتماعی است .

وی با بیان اینکه هفته قرآن و عترت فرصت مناسبی در راستای ترویج آموزه‌های قرآنی در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان است، افزود: قرآن کتاب هدایت بشریت است و هدف همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در راستای آشنایی هر چه بیشتر جامعه با مضامین و مفاهیم قرآنی است که هنر بهترین نقش را در این زمینه می‌تواند ایفا کند .

محمدنیاکان با اشاره اینکه هفته قرآن و عترت (ع) استان ایلام از 10 تا 14 تیرماه سال جاری در مرکز استان برگزار می‌شود، اضافه کرد: تمسک به قران کریم و سیره اهل‌بیت (ع) به‌عنوان دو رکن اساسی انسان‌ساز، زمینه‌ساز سعادت جامعه و مصون ماندن از آسیب‌های اجتماعی است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در این استان و فعالیت‌های مؤسسات قران و عترت (ع) در این استان اشاره و تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ایجاد نشاط در بین اقشار مختلف مردم برگزاری دهه فرهنگ و هنر استان با حضور همه شهرستان‌های استان در مرکز استان به‌منظور ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مناطق مختلف استان بوده است .

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در استان در دو سال پیاپی، گفت: نمایشگاه کتاب نقش مهمی در راستای توسعه و فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به کتاب دارد که امید است در سال جاری نیز بتوانیم این نمایشگاه را برای سومین سال متوالی در مرکز استان برگزار شود .

محمدنیاکان یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل را برگزاری نشست‌های نقد کتاب در استان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 6 نشست نقد و بررسی کتاب‌های منتشرشده در استان برگزارشده که در سال جاری مصمم هستیم 12 نشست نقد کتاب با حضور دست‌اندرکاران حوزه کتاب و چاپ در راستای ارتقای سطح کیفی و محتوایی کتاب‌های منتشرشده در استان برگزار شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام یادآور شد: در ایام ماه مبارک رمضان با تعامل با دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی و اجرایی استان برنامه‌های جشن رمضان در راستای خدمت به فرهنگ قرآن و عترت (ع) بانظم خوبی برگزارشده که نقش مهمی در راستای توسعه و تعمیق فرهنگی دینی و اسلامی در بین نسل جوان داشته است .

وی با اشاره به برگزاری جشنواره سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی در مرکز استان، ابراز کرد: ششمین جشنواره سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی از سری جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا (ع) در استان برگزار می‌شود که استان ایلام در این راستا دو بار حائز رتبه‌های برتر شده و درنهایت آثار برگزیده این جشنواره در یک مجلد چاپ‌شده است .

محمدنیاکان برگزاری جشنواره تئاتر شرهانی، حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، توجه به فعالیت‌های مؤسسات قرآن و عترت، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در ایام نوروز سال جاری با عنوان نوروز گاه را از دیگر برنامه‌های این اداره کل برشمرد و گفت: فعالیت‌های انجام‌شده در این اداره کل ملحم از قرآن کریم و عترت (ع) بوده و تلاش شده است در این برنامه‌ها در راستای نشر آموزه‌های قرآنی در جامعه گام برداشته شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، بابیان اینکه از آثار فاخر هنرمندان این استان در بخش‌های مختلف حمایت‌شده است، افزود: در راستای اصل مترقی 44 قانون اساسی و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و فعالیت‌ها و برنامه‌ها را به مردم واگذارشده و تلاش شده در دو سال گذشته در این زمینه فعالیت شده که امور فرهنگی و هنری به مردم سپرده شود .

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری استان، یادآور شد: مفاخر فرهنگی و هنری استان که دارای آثار فاخری هستند باید به جامعه شناسانده شوند همچنین در نظر داریم که هفته فرهنگ و هنر استان در سه استان واسط، دیاله و میسان کشور با حضور هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر استان برگزار شود .

محمدنیاکان در پایان با بیان اینکه بیش از 100 عنوان برنامه فرهنگی، هنری و دینی در طول سال در این استان در سطح استانی، ملی و فرامرزی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای استان زیرساخت فرهنگی است که باید تلاش شود که زیرساخت‌های فرهنگی استان در قالب مجتمع‌های فرهنگی و هنری، فرهنگسرا و سالن‌های آمفی‌تئاتر و گالری‌های هنری افزایش یابد.