مدیر کل زندان‌های استان کرمانشاه گفت: بیشترین عفو و کاهش مجازات را در طرح حبل المتین به خود اختصاص داده است.

به گزارش مرور نیوز، منصور بیگلری امروز یکشنبه در نشست خبری که در محل اداره کل زندان های کرمانشاه برگزار شد، اصلاح و تربیت را از مهم ترین اهداف سازمان زندانها دانست و اظهار داشت: در سالهای گذشته مجازات حبس بیشتر سزادهی و کیفر بود اما الان سیاست زندانهای جهان و کشور بر اصلاح و بازسازی شخصیت مجرم استوار است.

وی افزود: از آنجا که مجرم یک فرد آسیب دیده است و انگیزه انجام جرم بیشتر یک انگیزه مالی است لذا باید جهت بهبود وضع اقتصادی آنها تلاش کنیم تا مرتکب جرائم نشوند.

مدیر کل زندان‌های استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: رسیدگی به مشکلات زندانیان و رفع نیازهای خانواده های بی بضاعت آنها یک تکلیف است که در این زمینه مراکز مشاوره ای را بر ما کردیم تا با 15 نیروی روانشناس زبده مهارت‌های اساسی زندگی به آنها آموزش داده شود.

بیگلری از همکاری 22 روحانی همکار در امر زندانها خبر داد و یادآور شد: این روحانیون با آموزش مسائل دینی و مذهبی و بیان احکام تاثیر مضاعفی در اعتقادات مجرمین ایجاد می کنند.

وی در ادامه به اجرای طرح حبل المتین در زندانها اشاره کرد و بیان داشت: با تلاش 10 مربی قرآن 600 تا 700 نفر از زندانیان در کلاسهای روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن شرکت کردند و ما نیز توانستیم این کار را توسعه داده و در این کلاسها قلم قرآنی و هوشی در اختیار آنها قرار دادیم.

به گفته این مسئول استان کرمانشاه بیشترین عفو و کاهش مجازات را در طرح حبل المتین به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در سال 95 تعداد 1500 رندانی به میزان 100 هزار ساعت در 18 کارگاه و 45 رشته شغلی تحت آموزشهای فنی و حرفه ای قرار گرفتند.

مدیر کل زندان‌های استان کرمانشاه خاطر نشان کرد بیان داشت: آنها توانستند در رشته هایی از قبیل اتومکانیک، برق ساختمان، برق خودرو، تراشکاری، صنایع دستی، کشاورزی و ... مهارت آموزی کنند.

وی از فعالیت 80 نفراز زندانیان در خیاط خانه صنعتی و ایجاد کارگاه قالی بافی خبر داد و افزود: این کارگاه ظرفیت اشتغال 500 نفر از زندانیان را خواهد داشت که امیواریم تا آخر امسال راه اندازی شود.

بیگلری تصریح کرد: همچنین کارگاه چرم دوزی، تولید سنگهای آنتیک نمای ساختمان باظرفیت به کارگیری 200 نفر، کارگاه پرورش قارچ، زنبورستان در زندان باز کنگاور، مزرعه تولید گل محمدی، صنایع دستی، کنده کاری و ... از جمله کارگاههایی هستند که ده ها نفر از زندانیان را در آنها مشغود هستند.

وی یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و اولویتهای قوه قضاییه را کاهش هدفمند جمعیت کیفری اعلام کرد و گفت: در این راستا از مجازاتهای جایگزین برای افراد مجرم با جرم های غیر عمد استفاده می کنیم.

مدیر کل زندان‌های استان کرمانشاه اذعان داشت: طب 3 سال اخیر تقریبا 29 درصد کاهش جمعیت کیفری داشتیم در اوایل دهه 80 حدود 20 هزار نفر ورودی داشتیم که این رقم طی سال گذشته به 12 هزار نفر رسیده است.

وی یادآور شد: یک مرکز مداقبت از زندانی بعد از خروج از زندان تاسیس شده که پس از آزادی زندانی با توافق نانه ای که با برخی بانکها انجام شده تا سقف 20 میلیون تومان به آن دسته از زندانیانی که گواهی فنی و حرفه ای دارند وام 4 درصدی تعلق می گیرد تا بتوانند به اشتغال بپردازند.

به گفته بیگلری طبق میانگین آمار کشوری 27 درصد از زندانان بازگشت مجدد دارند و این امار در استان کرمانشاه 3 درصد اعلام شده است که این کاهش مرهون اموزش های فنی و حرفه ای و مشاوره پس از آزادی است.

بیگلری در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: یکی از کارهای انجمن حمایت از زندانیان رسیدگی به خانواده های انها آنها از قبیل حمایت تحصیلی فرزندان، معرفی آنها به مراکز درمانی و داروخانه ها، آموزش فنی و حرفه ای برای خانواده ها، برگزاری کلاسهای پیشگیری از اعتیاد برای فرزندان و ... است.

عضو شورای قضایی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در زندان 20 کتابخانه با 20 هزار جلد کتاب جهت مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی، خلاصه نویسی برای استفاده زندانیان برپا شده است.

به گفته بیگلری فعالیت های ورزشی، فوتسال، والیبال، بدنسازی و ورزش های زورخانه ای، خطاطی، نقاشی، تئاتر و ... از دیگر فعالیت ها برای اوقات فراغت زندانیان است.

وی عمده جرائم را در استان با 24 درصد جرائم مواد مخدر بیان کرد و افزود: سرقت با ۳۳.۵ درصد، محکومیت های مالی با ۱۶.۸ درصد، علیه اشخاص با ۱۳.۳ ردرصد، علیه اموال با ۴.۶ درصد به ترتیب رتبه های بعدی جرائم را از ان خود کرده است.