جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشروترین کشور جهان در مبارزه با مواد مخدر و سیستان و بلوچستان نیز پیشروترین استان این کشور یا به عبارتی خط مقدم ایران و جهان در جبهه مبارزه با مواد مخدر شناخته می شود.

به گزارش مرور نیوز ماده مخدر نام عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیاد آور طبقه بندی می شود و معمولا خرید و فروش آنها ممنوع است.
انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیاد آور وجود دارد و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نشئگی، معمولا از یک نوع ماده مخدر به مخدری قوی تر نیازمند می شود.
**پیشرفت روز افزون انواع مواد مخدر صنعتی
بنابر آمار سازمان ملل متحد در سال 2010 میلادی، از میان 220 میلیون مصرف کننده مواد مخدر اعتیاد آور در جهان، بیش از 160 میلیون نفر (افزون بر 70 درصد) از حشیش و فرآورده های گیاه شاه دانه هندی (کانابیس) استفاده می کنند که البته با ورود مواد مخدر صنعتی جدید و نو ظهور این آمار در حال تغییر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در این باره گفت: تا پایان سال 2015 حدود 400 نوع مواد مخدر صنعتی و محرک روانگردان معرفی شده که نشان از پویایی و هوشمندی افراد تولید کننده آنهاست.
محمد هادی مرعشی افزود: در کنار هر اقدامی که برای کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر در حال انجام است با ورود پدیده های جدیدی رو به رو می شویم.
وی ادامه داد: اخیرا نیز جدیدترین نوع مواد مخدر که یکی از نام هایش فلاکا است و مصرف آن سبب انجام اقدامات خشن و غیر قابل کنترل می شود به مرزهای ایران نزدیک شده اما نمونه ای از مصرف آن در کشور مشاهده نشده است.
وی اظهار داشت: از آنجایی که در کشورهای شرقی بخشی از این مواد تولید می شود احتمال ورود آن به داخل کشور وجود دارد و ممکن است ما را با خیلی از مسائل اجتماعی رو به رو کند.
**ایران اسلامی خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در جهان
وابستگان انتظامی و نمایندگان پلیس چند کشور از جمله بلژیک، فرانسه، اسپانیا، هند، پاکستان و روسیه اروپایی و آسیایی در روسیه در سال های اخیر با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران از تلاش های ناجا در مبارزه با موادمخدر به عنوان پیشروترین کشور جهان قدردانی و اعلام کردند که ایران در گذر سال های طولانی همچنان رهبر جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.
باید توجه داشت که در کشور پهناور ایران، استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود کالا و مواد مخدر توسط قاچاقچیان محسوب می شود زیرا همجواری با 2 کشور پاکستان و افغانستان از یکسو و دسترسی داشتن به آب های آزاد جهانی از سوی دیگر زمینه را برای ورود هرچه بیشتر این مواد فراهم کرده است.
همسایگی با این 2 کشور در کنار برخی مزیت های تجاری مشکلات عدیده ای را از جمله قاچاق مواد مخدر، انسان، سوخت، سلاح، و ورود اشرار در پی داشته است.
افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا
افغانستان از سال 1992 تا کنون بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است که نبود ساختار اقتصادی صحیح و نیز امنیت، کشاورزان افغان را به کشت مواد مخدر واداشته است، بر اساس گزارش های موجود ارزش جهانی این صنعت غیر قانونی در سال 2012 حدود 70 میلیارد دلار برآورد شد که تنها 2٫5 میلیارد دلار از کل این در آمد به کشاورزان افغان می رسد و بقیه آن در جیب قاچاقچیان مواد مخدر در سطح جهان می رود.
با این حال در آمد مواد مخدر 35 درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می دهد به همین دلیل مبارزه با این بخش یکی از مشکلات مهم دولت افغانستان محسوب می شود.
میزان تولید مواد مخدر در این کشور، از زمان جنگ افغانستان و حضور آمریکا و همپیمانش رو به افزایش گذاشته است و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این کشور قرار دارد.
بنابر آمار سال 2014 (میلادی) 260 هزار هکتار از زمین های کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد که این بخش موجب اشتغال 411 هزار نفر از مردم این کشور شده است.
افغانستان و پاکستان صادر کننده 100 درصد مواد مخدر به ایران
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک 90 درصد مواد مخدر قاچاق کشور از مرز پاکستان و 10 درصد از مرز افغانستان به کشور وارد می شود.
مرعشی ادامه داد: با توجه به اینکه مرزهای شمالی استان به طور کامل مسدود شده است، رویکرد قاچاقچیان به انتقال این مواد از پاکستان است.
وی خاطر نشان کرد: افغانستان سالانه حدود هشت هزار تن مواد مخدر تولید می کند که قاچاقچیان برای ورود مواد مخدر به ایران، ابتدا وارد پاکستان و از آنجا سعی در ورود به کشور دارند.
وی گفت: هم اینک تولید مواد مخدر در پاکستان به سمت تولید مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه رفته است.
تحول در کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان با همت مردم و تلاش مسئولان شاهد تحولی عظیمی در زمینه کشف مواد مخدر و مبارزه با سوداگران مرگ بوده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 220 تن انواع مواد مخدر سال گذشته در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال 94 افزایش 39 درصدی را نشان می دهد.
مرعشی بیان کرد: تریاک با 187 تن و حشیش با 24 تن بیشترین نوع مواد مخدر کشفی در استان بوده است.
وی افزود: همچنین سال گذشته با اجرای طرح برخورد با خرده فروشان در سطح استان، 2 هزار و 30 خرده فروش دستگیر و 70 واحد توزیع و مصرف مواد مخدر نیز پلمپ شد.
وی ادامه داد: در سه ماهه امسال نیز 65 تن مواد مخدر در استان کشف شده که 35 تن آن مربوط به انتظامی، 15 تن مربوط به مرزبانی، 11 تن مربوط به اطلاعات و چهار تن مربوط به سپاه بوده است.
وی اظهار داشت: در این مدت 98 قاچاقچی، 401 توزیع کننده، 49 حمل کننده و 21 نگهدارنده مواد مخدر و 864 معتاد عمدتا متجاهر در استان دستگیر و پنج منزل مربوط به خرده فروشان مواد مخدر در زاهدان پلمپ شده است.
71 هزار نفر زیر پوشش مراکز ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان هستند
مرعشی گفت: 71 هزار نفر در سیستان و بلوچستان زیر پوشش مراکز خدمات درمانی و ترک اعتیاد قرار دارند که این آمار روز به روز در حال افزایش است.
وی افزود: 295 مرکز خدمات درمانی و ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در مقایسه با 90 مرکز موجود در سال 92 رشد سه برابری داشته است.
وی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی ماده 15 و 16، خود گردان اجباری، متادون درمانی، گذری کاهش آسیب و شبانه معتادان از جمله مراکز ترک اعتیادی است که توانسته کمک قابل توجه ای به معتادان استان کند.
وی گفت: از جمله خساراتی که تولید، انتقال و مصرف موادمخدر در کشور ایجاد کرده این است که 58 درصد معتادن زیر 34 سال سن دارند و 64 درصد معتادان متاهل اند یعنی حدود هفت میلیون نفر از اعضای خانواده ها درگیر مواد مخدر هستند.
وی ادامه داد: 65 درصد همسر آزاری ها و 65 درصد طلاق ها، 40 درصد سرقت ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم عمدی در کشور ناشی از مصرف مواد مخدر و آسیب های آن است.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک 30 مرکز خصوصی نگهداری از معتادان در این استان وجود دارد که سه مرکز مخصوص بانوان است.
معصومه راحت دهمرده ادامه داد: این مراکز در تمام شهرستان ها وجود دارد اما مراکز بانوان تنها در زاهدان و زابل فعال است.
وی بیان کرد: مراکز اقامتی معتادان دوره های یک تا سه ماهه دارد و تمام امور آنان زیر نظر یک پزشک به عنوان مسئول فنی اداره می شود.
وی افزود: بیمار پس از یک ماه اقامت در این مراکز و بهبودی نسبی می تواند نزد خانواده بازگردد و پس از آن در کلاس های NA و مشاوره ای شرکت کند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به اینکه درمان باید به صورت داوطلبانه باشد تصریح کرد: هیچ یک از مراکز حق ندارند معتادان را به زور به مراکز بیاورند زیرا این کار مصداق آدم ربایی بوده و در صورت گزارش هرگونه تخلف، مرکز مورد نظر پلمپ خواهد شد.
دهمرده بیان کرد: گشت زنی و جمع آوری معتادان به جز کودکان معتاد در حوزه کاری بهزیستی محسوب نمی شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری از بیماران افراد 18 تا 55 ساله را پذیرش می کنند و برای افراد زیر این سن نیز برنامه خاصی در استان وجود دارد.
مردم سیستان و بلوچستان مرزبانان اصلی هستند
آمار به خوبی نشان می دهد که پس از حضور کشورهای خارجی به ویژه آمریکا در حاشیه مرز ایران و درون افغانستان، کشت مواد مخدر در این کشور چندین برابر افزایش یافته است.
چهار جرم اصلی جهانی از جمله قاچاق انسان، مواد مخدر، اسلحه و شرارت در مرزهای همجوار سیستان و بلوچستان قابل مشاهده است که تا کنون همه این موارد با کمک و یاری خداوند و تلاش های فرزندان این مرز و بوم در مرزهای این استان کنترل و از ورود آنها به داخل کشور جلوگیری شده است.
مرزبانی سیستان و بلوچستان در زمینه حراست از مرزها فعالیت بسیاری داشته و تقریبا توانسته مرز این استان را به روی جرم های موجود در کشور مقابل مسدود کند.
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار داشت: نیروهای نظامی و انتظامی ایران از بطن مردم هستند و برای تامین امنیت و آسایش کشور تلاش های فراوانی را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: با توجه به آشفتگی های خاورمیانه و کشورهای همسایه نظام جمهوری اسلامی برای تامین امنیت کشور هزینه های سنگینی را متحمل شده است.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی شهیدان زیادی را تقدیم امنیت ایران اسلامی کرده است.
وی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی در کنار مردم خوب و ولایت مدار سیستان و بلوچستان خدمات زیادی را برای تامین امنیت این استان انجام داده است.
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان گفت: کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه انجام می دهند یکی از وظایفشان این است که مردم را نسبت به برقراری امنیت پایدار دعوت کنند.
سردار کمیلی اظهار داشت: مرزبانی بدون مردم معنی ندارد و با همکاری مردم برای تامین امنیت کشور معنی پیدا می کند.
وی تصریح کرد: اگر امنیت وجود نداشته باشد دین هم معنی و مفهومی پیدا نمی کند بنابراین تامین امنیت یک وظیفه شرعی و عقلی برای همه افراد جامعه است.
وی با اشاره به لزوم وحدت میان شیعه و سنی، خاطر نشان کرد: دشمنان اسلام در تلاش هستند تا وحدت به وجود آمده در سیستان و بلوچستان را مورد هدف قرار دهند.
وی ادامه داد: خوشبختانه مردم سیستان و بلوچستان با هوشیاری اهداف شوم دشمنان نظام جمهوری اسلامی را خنثی کردند.
 با این تفاسیر و با توجه به پیشرو بودن ایران در کشف مواد مخدر می توان گفت سیستان و بلوچستان پیشرو ترین استان در جهان از لحاظ مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک دیو خانمان سوز است.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.