مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان گفت: حدود 20 درصد از کل دانش آموزان دوره‌های متوسطه استان در رشته‌های فنی و کاردانش تحصیل می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، رحمن قلاوند در شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که به علت نبود زیرساخت و امکانات آموزشی لازم در گذشته و همچنین راحت‌تر بودن تحصیل در رشته‌های نظری، دانش آموزان و دانشجویان به تحصیل در رشته‌های نظری گرایش پیدا می‌کنند و این امر موجب می‌شود که پس از پایان تحصیلات به دلیل نبود تقاضای بازار کار برای رشته‌هایی که در آن تحصیل کرده‌اند، توانایی ورود به بازار کار و یافتن شغل مناسب را نداشته باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل پس از گذشت زمان نسبتاً طولانی و کاهش توان فراگیری افراد در سنین بالا، موضوع توانمندسازی بیکاران جویای کار مطرح می‌‏شود که این پدیده موجب تحمیل هزینه‌های سنگینی بر جامعه شده و یکی از عوامل تشدیدکننده بیکاری نیز بشمار می‌‏رود.

قلاوند تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها ازجمله لرستان بین نسبت تعداد دانش آموزان متوسطه‌ای که در رشته‌های مهارتی و نظری در حال تحصیل هستند، توازن و تعادل مناسبی وجود ندارد و ضرورت دارد با همکاری و تعامل بیشتر در جهت ارتقای توان مهارتی جوانان استان به منظور حضور فعال‌تر در بازار کار در این ترکیب به نفع رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای تغییراتی ایجاد شود.
80 درصد دانش آموزان لرستان در رشته های نظری درس می خوانند
وی یادآور شد: در لرستان حدود 20 درصد از کل دانش آموزان دوره‌های متوسطه در رشته‌های فنی و کاردانش و 80 درصد در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند که این وارونگی باعث می‌شود جامعه همواره با کمبود نیروی ماهر مواجه باشد و یکی از محورهای اساسی همکاری ادارات آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای باید تعامل در جهت تغییر این نسبت در استان باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان اضافه کرد: با توجه به لزوم تغییر ترکیب رشته‌های آموزشی استان و سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی و در نهایت تفوق رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر رشته‌های نظری همکاری دوجانبه با آموزش و پرورش در حال شکل‌گیری است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا دبیرخانه دائمی همکاری‌های این دو دستگاه را ایجاد کنیم. این دبیرخانه هسته اصلی همکاری‌های دوجانبه را شکل خواهد داد و در تصمیم‌سازی‌ها و هماهنگی برنامه‏‌های دو مجموعه آموزشی نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

قلاوند افزود: همچنین تعامل در جهت بهره‌برداری مشترک از فضاها و تجهیزات آموزشی، تبادل مربیان و اساتید و دسترسی دوجانبه به پرتال‌های دو اداره کل نیز از موارد مهمی بوده که قرار است در چگونگی آن به تفاهم برسیم و امیدواریم با به اشتراک گذاشتن توان موجود برای رشد و ارتقای توانمندی و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای گام‌های مثبتی برداریم.