عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تعمیق و توسعه منطق اسلام در حقوق بشردوستانه، باعث انزوای افراطی گری می شود، گفت: حقوق بشردوستانه به دلیل برخاستن از احسان خواهی فطری، قرابت و نزدیکی بالایی با دیدگاه های حقوق میدان جنگ و شئون آن در اسلام دارد.

به گزارش مرور نیوز، از دفتر آیت الله احمد مبلغی، وی روز یکشنبه در دیدار خانم فلورنس ژیلت، رئیس جدید دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران، که در قم برگزار شد، از آنجا که دین اسلام، احسان را به عنوان یک امر انسانی پذیرفته و حقوق بشردوستانه نیز در ذیل آن می گنجد، این دین آسمانی، احکام خود را به طور عمده و به طور اساسی احکامی ملایم و متناسب با احسان قرار داده است.
وی بیان داشت: اگر کسی حقوق بشردوستانه در اسلام را پیگیری کند خواهد دید که این حقوق حاوی نکات مهم در خصوص انسان و احسان است.
مبلغی اظهار داشت: قرآن کریم در مواردی وقتی سخن از حسن یا احسان به میان می آورد از انسان نیز سخن به میان آورده است.
وی اضافه کرد: حوزه علمیه قم تلاش کند تا یک حرکت منسجم شیعه و سنی با رویکرد به رسمت شناختن هرچه بیشتر و ترویج هرچه گسترده تر حقوق بشردوستانه اسلامی، در جهان اسلام شکل بگیرد.
مبلغی گفت: فایده این حرکت این است که تندورهایی که عامل قساوت های جنگی هستند از چشم امت هرچه بیشتر می افتند و زمینه کنترل جنگ و تخریب های ناشی از آن، هرچه بیشتر فراهم می شود.
وی ادامه داد: شاید بتوان گفت یکی از زمینه های نزدیکی شیعه و سنی و ایجاد همنوایی بین آنها، حقوق بشردوستانه اسلامی است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که زمینه گسترده و مستعدی برای بررسی فطرت به عنوان یک نظریه اسلامی وجود دارد، گفت: این نظریه در صورت سامان پذیری، جایگاه و پایگاه فکری محکمی برای دوری جویی از گرایش های انسانیت ستیز و معنویت کُش سلفیت افراطی است.
وی ادامه داد: دست یابی به شناخت دیدگاه های اسلام در ارتباط با مسائل انسانی از جمله حقوق جنگ را به صورت شفافی در دسترس جوانان در جهان اسلام قرار می دهد.
مبلغی با بیان این که احسان به معنای ساختن فعل و قول زیبا می باشد، گفت: مفهوم احسان در بسیاری از زمینه های متنوع و متعدد، قابل تطبیق و فعال سازی است و انسان مطابق طبیعت خود، احسان را دوست داشته و خواهان تحقق آن می باشد.
وی خاطرنشان کرد: اسلام از آنجا که احسان را یک امر فطری می داند توجه دادن آن به بخشی از مردم، را روا ندانسته است.
خانم فلورنس ژیلت، رئیس جدید دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران است که به دعوت برخی نهادها به قم سفر کرده است.