رئیس پژوهشگاه اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مواد غذایی و ترکیب مواد موجود عددگذاری می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، حسن سرشتی در نهمین همایش روز جهانی اندازه‌شناسی و دومین کنفرانس اندازه شناسی ایران با موضوع اندازه‌گیری‌ها در حمل و نقل که در سازمان ملی استاندارد ایران واقع در کرج برگزار شد، اظهار داشت: اندازه‌شناسی قدمتی به اندازه تاریخ دارد.

وی افزود: بناهای عجیب و باورنکردنی جهان مبتنی بر اندازه‌شناسی بوده و یکی از موارد مهم در ساخت این بناهای عجیب اندازه‌شناسی است.

رئیس پژوهشگاه اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه برای ساختن یک خودرو 30 هزار قطعه در کنار هم قرار داده می‌شود، بیان کرد: وقتی یک خودرو به حرکت در می‌آید کیفیت قطعات تاثیر زیادی در استهلاک و میزان آلایندگی آن دارد و محاسبات اندازه شناسی نقش موثری در راه‌اندازی خودرو دارد.

وی با بیان اینکه برای ساخت هواپیمای بوئینگ 673 هزار قطعه در کنار هم قرار می‌گیرد، گفت: تمام این قطعات باید به گونه‌ای منظم در کنار هم قرار بگیرد تا مشکلی در وظایف هواپیما ایجاد نشود.

رئیس پژوهشگاه اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استاندارد در مورد اندازه‌گیری و اندازه شناسی وظیفه سنگینی بر عهده دارد،گفت: طبیعت و آفریده‌های خداوند در اختیار بشر یکی از بهترین وسایلی است که میزان اندازه شناسی در آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اندازه‌شناسی منشاء قرآنی دارد، گفت: طبیعت بهترین الهام برای اندازه‌شناسی است و ترکیب و میزان آن به اندازه‌ای است که دارای پیچیدگی خاصی است.

رئیس پژوهشگاه اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه اندازه‌شناسی در گذشته خاستگاه اقتصادی داشته، عنوان کرد: رابطه اقتصادی بین ملل مختلف با واحد اندازه‌شناسی بوده و در دنیای امروز سه وادی اقتصاد، فناوری و سلامت از خاستگاه‌های اندازه شناسی است.

سرشتی با بیان اینکه در حال حاضر مواد غذایی و ترکیب مواد موجود عددگذاری می‌شود گفت: خداوند در سوره قمر تاکید کرده است که همه چیز به اندازه در دنیا آفریده شده و به همین خاطر است که هرجای طبیعت کاملترین وجه اندازه در آن مشاهده می‌شود و کندوی عسل به ظاهر ساختار ساده‌ای دارد ولی نکات مهندسی بسیار پیچیده‌ای در آن نهفته که بی‌نقصترین ساختار در دنیا است.