معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به وجود 970 پرونده تخریب ساختمانی در محاکم قضائی استان، گفت: در کنار این تعداد، سه هزار پرونده تخلف غیرمجاز ساختمانی نیز هنوز در مراجع قضائی مطرح نشده است.

به گزارش مرور نیوز، علی فرخزاد روز سه شنبه در همایش ناظرین نظام فنی روستایی استان که در اداره کل راه و شهرسازی قزوین برگزار شد، افزود: امروز به جایی رسیده ایم که باید به سلیقه های مردم در حوزه ساخت و ساز توجه لازم را داشته باشیم که یکی از این موضوع ها، احداث باغ ویلاها است و ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته بیانگر آن بوده که به این موضوع توجه لازم تاکنون صورت نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره فعالیت های ساخت و ساز روستایی در استان، اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در این بخش فعالیت خوبی داشته اما برای اجرای دقیق و نظام مند نقشه ها نیازمند اعتمادسازی بیشتر مردم مبنی بر استفاده از خدمات مهندسی هستیم.
این مسئول ادامه داد: اعتماد سازی باید طوری باشد که روستائیان خود به دنبال مهندس ناظر بیایند و برای این کار مهندسان ما باید در پی ابداع روش ها و کارآفرینی های جدید باشند که یکی از این روش ها، موضوع گردشگری است که بسیاری از روستاهای استان مانند گازرخان در منطقه الموت دارای این ظرفیت هستند.
فرخزاد یادآور شد: امروز شهروندان ما در بخش نماسازی ساختمان که به لحاظ فنی نیز برای آنان الزام آور نبوده، هزینه های زیادی را صرف می کنند که با اعتمادسازی می توان رغبت آنان را در سایر بخش های ساختمانی نیز مانند فوندانسیون دوچندان کرد.
وی، ناظرین نظام فنی روستایی را سفیران ساخت و ساز در این مناطق دانست و گفت: شما تنها نباید به موضوع مقام سازی بلکه فراتر از آن مانند طراحی، نما، منظر ساختمان و نوع تاسیسات به کار رفته در بناهای روستایی نیز توجه لازم را داشته باشید.
سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این رابطه گفت: با تکلیف های ایجاد شده برای ناظرین نظام فنی روستایی به عنوان بررسی کننده ساختمان، باید نگاه فنی بر ساخت و سازها افزایش یابد و در این راه اساسی ترین موضوع پی و فوندانسیون، ابعاد و مقاومت ساختمان است که به طور جدی نیازمند کنترل هستند.
عباس پورقادر با اشاره به اینکه امروز حتی بارندگی های شدید نیز برای روستاهای ما تهدید به حساب می آید، اضافه کرد: انتظار ما از ایجاد خانه های امن روستایی، مقاومت در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله است و در صورتی که اصول سازه ای مناسب در خانه های روستایی رعایت نشود در واقع هر روز برای این خانه ها به منزله وقوع یک زلزله به حساب می آید.
وی در پایان گفت: ناظران نظام فنی روستایی باید در مناطق تحت پوشش خود جلوی تفکرات از پیش تعیین شده مالکان در ساخت و سازهای سنتی را بگیرند زیرا که آنان تنها به دنبال احداث بناهایی با ابعاد بزرگ در زمین های بزرگ تر، بدون در نظر گرفتن اصول مهندسی هستند.
همایش یک روزه ناظرین نظام فنی روستایی استان قزوین با تجلیل از دست اندرکاران این حوزه و برقراری دوره آموزشی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساختمان شماره 2 اداره کل راه و شهرسازی قزوین در جریان است.
استان قزوین دارای 85 هزار واحد مسکونی روستایی است که حدود 59 هزار واحد آن (60 درصد) مقاوم سازی شده است.