همدان - ایرنا - استاندار همدان گفت: در حال حاضر هفته ای 2 سفر 2 طرفه از همدان به مشهد انجام می شود و از پنجم مهر ماه سال جاری نیز سفر همدان - تهران راه اندازی می شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد ناصر نیکبخت روز چهارشنبه در شورای فرهنگ عمومی استان همدان، راه اندازی قطار مشهد - همدان را از دستاوردهای توافق برجام دانست و گفت: هم اکنون سرعت قطار همدان - مشهد 120 کیلومتر بر ساعت است که تا پایان آبان به 160 کیلومتر در ساعت می رسد و از آن زمان می توان مسیر تهران را فعال کرد.
وی ادامه داد: سرعت بخشی به روند اجرایی خط ریلی همدان از مباحث مورد تاکید رئیس جمهوری بود و در سفر هیات دولت به همدان 2 هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت.
استاندار همدان گفت: همچنین با توجه به حساسیت و پیگیری های رئیس جمهوری ، در ادامه کار یک هزار میلیارد ریال دیگر به آن اختصاص داده شد.
نیکبخت اظهار کرد: با اجرایی شدن برجام توانستیم ریل راه آهن را از خارج کشور وارد کنیم و مسیر ریلی همدان تا 20 کیلومتری داخل استان مرکزی پس از اجرای شدن برجام در دولت یازدهم آماده سازی و ریل گذاری شد.
نیکبخت گفت: از روز سه شنبه 20 تیرماه قطار همدان- مشهد بر روی سایت آمد و این خط ریلی هفته ای 2 نوبت اقدام به جابجایی مسافران همدان مشهد می کند.
استاندار همدان افزود: هم اینک در حال تهیه نقشه مکان احداث ایستگاه مسافربری این خط ریلی هستیم و پس از اجرایی شدن آن، ایستگاه فعلی به ایستگاه باری تبدیل می شود.
استاندار همدان همچنین در خصوص مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان نیز گفت: اگرچه جلسات فرهنگ عمومی استان مصوبات متعددی داشته است اما زمانی این مصوبات تاثیرگذار است که مورد ارزیابی قرار گیرند و مشخص شود چه درصدی از آنها عملیاتی شده اند.
نیکبخت تاکید کرد: در نشست های شورای فرهنگ عمومی گزارش جامعی از اقدامات و عملکرد دستگاه های فرهنگی ارائه و تمامی تصمیم های شورای فرهنگ عمومی رصد شود.
وی با بیان اینکه متولیان امر برای اجرای طرح های قرآنی در استان از قبیل تربیت معلمان قرآن برای روستاها و تهیه تجهیزات و امکانات لازم به پنچ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند پیشنهاد کرد: سالانه 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات مذهبی تامین شود و فرمانداری ها هم برای این اقدامات فعال شوند.
نیکبخت بیان کرد: شورای قرآنی لازم است ماهانه در استان برگزار شود و باید این نکته را مدنظر قرار داد که توسعه فرهنگ و فعالیت های قرآنی به کاهش چشمگیر آسیب ها و مشکلات اجتماعی کمک می کند.
طرح احداث راه آهن همدان-تهران در سفر پر خیر و برکت رهبرمعظم انقلاب در سال 83 به همدان مصوب شد.