سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز با بیان اینکه تحولات ایران برای ترکیه و تحولات ترکیه نیز برای ایران حائز اهمیت است، گفت: منافع ایران و ترکیه در گرو امنیت هر دو کشور است و برای همکاری در زمینه برگزاری هر چه بهتر تبریز 2018 آماده ایم.

به گزارش مرور نیوز، چاغلار فاحری چاکر آلپ روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز کودتای نافرجام در ترکیه با بیان اینکه دوستی ایران و ترکیه به صدها سال می رسد، اظهار کرد: ترکیه و ایران با هم برادرند و در مواقع سختی دو کشور در کنار هم قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه ترکیه تحریم های اعمال شده علیه ایران را راه درستی ندانسته و صراحتا این موضوع را به افکار بین المللی اعلام کرده است، افزود: در زمان تحریم ها ترکیه مخالف این موضوع بود و همواره در کنار ایران ایستاده بود.
سرکنسول ترکیه در تبریز اختلاف بین ایران و ترکیه در مورد موضوع سوریه را امری طبیعی دانست که در بین اعضای خانواده هم ممکن است پیش آید، خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه در مورد موضوعات مورد مناقشه می توانند بنشینند و با هم صحبت کنند، همچنان که در مورد داعش مواضع ایران و ترکیه یکی است و قدم هایی را برای مبارزه با گروه های تروریستی با هم برداشته اند.
چاکر آلپ همکاری ایران و ترکیه را برای برقراری صلح و آرامش در منطقه ضروری دانست و گفت: مبارزه با تروریسم به تنهایی مقدور نیست و نیازمند همکاری های بین المللی بوده و دو کشور کاملا به این موضوع واقف اند و طبق آن عمل می کنند.
وی در مورد تاثیر کودتا بر روند دموکراسی در این کشور گفت: بین آزادی ها و امنیت یک خط حساسی وجود دارد و ترکیه می خواهد این تعادل را حفظ کند و از لحاظ حقوق بشر ترکیه مسئولیت خود را در زمینه بین المللی رعایت می کند.
چاکر آلپ با بیان اینکه جهت تامین تعادل صحیح بین آزادی ها و نیازهای امنیتی حداکثر اهتمام به خرج داده شد،افزود: اگر چه صدها هزار نفر از کارمندان دولتی درگیر موضوع شدند اما راه های قضایی در ترکیه باز است و حدود 30 هزار نفر از کارمندان به شغل شان بازگشتند.

آماده همکاری در زمینه گردشگری هستیم
سرکنسول ترکیه در تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع گردشگری اهمیت زیادی برای ترکیه دارد، خاطرنشان کرد: این به معنای آن نیست که فقط گردشگران ایرانی به ترکیه سفر کنند بلکه چون هر دو کشور بناهای فرهنگی و تاریخی زیادی دارند، باید تبادل توریست دو جانبه باشد.
چاکر آلپ با بیان اینکه اگر توریست ها بطور دو جانبه از دو کشور ایران و ترکیه دیدار کنند، پیوندهای محکمی بین دو کشور تحقق می یابد، خاطر نشان کرد: برای افزایش و تبادل گردشگر بین دو کشور ما آماده هر گونه کمک هستیم.
وی همچنین موضوع تبریز 2018 را مهم تلقی کرد و گفت: من خود را به عنوان تبعه تبریزی می دانم و می خواهم تعداد زیادی از هم وطنانم از این شهر بازدید کنند و دوستان و خویشان خود را برای دیدار از تبریز دعوت کرده ام.
چاکر آلپ از تصمیم خود برای برگزاری کنفرانس گردشگری تحت عنوان ' روابط ایران و ترکیه' خبر داد و افزود: اگر در زمینه گردشگری این کنفرانس را برگزار کنیم، از نظر معرفی تبریز بسیار موثر خواهد بود.