معاون عمران وتوسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: در سال گذشته550 هزار میلیارد ریال برای عمران شهرهای کشور هزینه شده است.

به گزارش مرور نیوز، هوشنگ خندان دل روز پنجشنبه در همایش توجیهی منتخبین دوره پنجم شوراهای اسلامی لرستان با بیان اینکه نظارت بر مصارف و هزینه های شهرداری را باید شوراها به عنوان امین و وکیل مردم انجام دهند اظهار کرد: از 550 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در شهرها ، سه هزار و 700 میلیارد ریال در شهرداری های لرستان هزینه شده است.
وی افزود: حسابرسی و نظارت بر هزینه های شهرداری ها برابر قانون باید توسط شوراهای اسلامی انجام شود در حالیکه متاسفانه تاکنون نظارت بر صورت حساب های مالی سال 94 شهرداری خرم آباد و بروجرد توسط اعضای چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرها انجام نشده است.
خندان دل همچنین گفت: شوراهای اسلامی شهرها باید چارچوب کاری و رفتاری شهرداری ها را طراحی و نظارت کنند در حالی که می بینیم تعداد کارکنان شهرداری های لرستان بیش از 2 برابر پست های سازمانی آنها است.
وی بیان کرد: بزرگترین پشتوانه اعضای این شوراها اعتماد عمومی مردم است و قابل مقایسه با هیچ منبع و اعتباری نیست چراکه مجهز به رای مردم هستید.
خندان دل اظهار کرد: اما بعد از چهار سال عملکرد شما را ارزیابی می کنند لذا ایجاد شرایط آرام و رفاه متناسب با فرهنگ شهرها ، امری ضروری است.
وی با بیان اینکه وجود منابع مالی و اعتبارات برای توسعه و آبادانی لازم اما کافی نیست،بیان کرد: اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها جهت ایجاد محیطی مناسب برای زندگی مردم انتخاب شده اند اگرچه منابع محدود است اما بزرگترین و موثرترین منبع ، زمان است که نباید از دست داد.
وی بابیان اینکه گفته می شود یکی از مشکلات کشور ما نفت است و اگر نبود شاید در راستای توسعه اقتصادی و مصرف بهینه دقت بیشتری می شد، بیان کرد: اعضای شورای شهر باید تمام توجه خود را به برنامه ریزی جهت اداره صحیح و کارشناسی شهر معطوف کنند.
معاون عمران وتوسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین گفت: در قانون شوراهای اسلامی شهر هماهنگی برنامه ها با شهرداری ها قید شده است و شما شورای شهر هستید و نه شورای شهرداری ها.
وی به اعضای شوراهای شهر لرستان تاکید کرد که برنامه چهار ساله جامعی تدوین کنند که در راس برنامه های نشاط عمومی و آرامش شهر قرار گیرد.
خندان دل ادامه داد : بسیاری از مولفه های ایجاد آرامش شهر در گرو هزینه شدن اعتبارات نیست بلکه نگرش صحیح و برنامه ریزی در راستای نشاط شهر ضروری است.
وی بیان کرد:مشکلات تکدی کری،اعتیاد، طلاق، مشکلات اخلاقی در سطح جامعه وجود دارد و باید به فکر رفع این مشکلات در راستای عدم بروز مشکلات برای فرزندانمان باشیم.
به گفته وی درست هزینه کردن و اولویت بندی و ایجاد تعادل باید مد نظر باشد و کمبود منابع را با صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع می توان حل کرد.
خندان دل اضافه کرد:با توجه به استخدام نیروهای فراوان در سالیان گذشته در شهرداری ها تبدیل وضعیت این افراد انجام خواهد شد اما به هیچ وجه اجازه استخدام و ورود نیروهای جدید به شهرداری ها داده نمی شود.
وی افزود: قانون اجازه مداخله شوراهای اسلامی شهرها را در امور اجرایی شهرداری ها نداده، اما در مقابل وظیفه نظارت برای آنها تعریف شده است وبی توجهی به این نکات و امانت مردم خسارت عظیم است.