رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مدیریت منابع آب و مصرف بهینه آن و افزایش بهره‌وری تولید با توسعه کشت محصولات در فضای بسته و گلخانه میسر خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، «علی‌اکبر متقی‌فرد» اظهار کرد: در شرایطی که با کمبود و بحران آب در استان روبه‌رو هستیم و هزینه تولید زیاد است باید به سمت روش‌های نوین درکشت محصولات کشاورزی گام برداریم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای افزود: افزایش تولید در واحد سطح معادل 10 برابر هوای آزاد، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط‌زیست می‌شود از مزایای این نوع کشت است.

متقی‌فرد، صرفه‌جویی در مصرف آب با روش آبیاری تحت‌فشار، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک، وابسته نبودن تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در همه فصل‌های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پائیز و زمستان و تولید در محلی که در آن محصول تولید نمی‌شود و در زمانی که کشت محصول در هوای آزاد غیرممکن است را از دیگر مزایای این روش کشت برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بابیان این‌که، افزایش بهره‌وری در تولید تا 10 برابر و کاهش 60 درصدی مصرف آب از مهم‌ترین مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است، خاطرنشان کرد: در این راستا از محل اعتبارات سفر هیئت دولت به استان قزوین در مهرماه سال گذشته برای ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در دو شهرستان بوئین‌زهرا و تاکستان، کار مطالعه و بررسی بر روی 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آن‌ها به انجام رسیده است.

متقی‌فرد خاطرنشان کرد: مجتمع گلخانه‌ای 1000 هکتاری در روستای نودهک شهرستان تاکستان با 10 میلیارد تومان احداث می‌شود که فاز اول آن با حضور استاندار قزوین در 72 و نیم هکتار آغازشده است.

وی یادآور شد: برای اجرای فاز اول این مجتمع 5 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که مطالعه، محوطه‌سازی، اجرای شبکه برق و ساختمان در دستور کار است.

به گفته‌ی متقی‌فرد، تاکنون دو حلقه چاه گمانه‌زنی برای تأمین آب شهرک گلخانه‌ای احداث‌شده که برای انتقال آن به طول ۱.۵ کیلومتر اقدام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به استقرار 51 واحد گلخانه در فاز اول شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان اشاره کرد و گفت: در فاز اول این طرح 51 واحد گلخانه‌ای مستقر می‌شود که در هر هکتار برای 8 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

به گفته‌ی این مقام مسئول، در فاز نخست این گلخانه‌ها برای 400 نفر به‌طور مستقیم و 160 نفر غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
استان قزوین 10 هکتار گلخانه هیدروپونیک و 39 هکتار گلخانه به روش خاکی دارد. که هم‌اکنون در استان 104 واحد گلخانه‌ای وجود دارد که تا سال گذشته 63 واحد آن‌ها فعال و 41 واحد آن‌ها نیز غیرفعال بوده است.

هم‌اکنون عمده تولید واحد گلخانه‌ای مربوط به محصولاتی چون خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، انواع سبزیجات و صیفی‌جات است.