همایش علمی مطالعات تاریخ ایران دریاد روز باستان‌شناس و پژوهشگر برجسته در حوزه تمدن و مطالعات هخامنشی، زنده یادپروفسور علیرضا شاپورشهبازی در شیراز برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، یکشنبه شب با همکاری و مشارکت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، دانشگاه هنر شیراز، مرکزاسناد وکتابخانه ملی فارس،اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس و دفتر امورپایگاه های میراث فرهنگی کشور، سالن آمفی تئاتر مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس ازساعت ۱۷:۳۰ میزبان این همایش بود.

در این مراسم معاون میراث فرهنگی کشور گفت: محور زندیه شیراز مهم است و باید در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

محمد حسن طالبیان حفاظت و مراقبت از این محور را محدود به ثبت جهانی ندانست و افزود: آثار این بخش از شیراز ثروتی هستند که این شهر را به ایران و جهان معرفی می کند و باید برای نسل آینده باقی بماند.

وی با توجه به تخریب گاه و بی گاه خانه های تاریخی و بخشی از بافت قدیمی شیراز موجب شده این شهر تاریخی از ثبت جهانی جا بماند خواستار عزم جدی تمامی مسولان و مدیران و مردم بر حفاطت و نگهداری از این میراث ارزشمند شد.

معاون میراث فرهنگی کشور اعضای شورای شهر و شهرداری را در حفاطت از آثار تاریخی شیراز نیازمند عزم جدی دانست و یادآور شد: بی شک با حمایت این افراد و کمک دیگر دستگاه های اجرایی و فرهنگی محور زندیه در فهرست جهانی ثبت خواهد شد.

طالبیان در ادامه سخنانش به ثبت جهانی محور ساسانی فارس اشاره و پرونده این محور را تکمیل شده عنوان کرد.

وی پیرامون این بخش مهم تاریخی استان یادآوری کرد: محور ساسانی فارس ابعاد گسترده و آثار متعددی دارد به طوری که در این محور نخستین گنبد، شهرتاریخی و کاخ و.... کم نظیر ومنحصر به فرد مشاهده می شود.

طالبیان با توجه به گستردگی این آثار در عین حال تلاش ها برای ثبت جهانی این محور را بسیار ضعیف عنوان کرد و افزود: باید در این عرصه تلاش ها و همکاری ها افزایش یابد.

وی در ادامه پیرامون زنده یاد شاپور شهبازی اعلام کرد: این بزرگمرد سهم بزرگی در رشد و اعتلای بنیاد پارسه پاسارگاد داشت.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه افزود: این پژوهشگر برجسته باستان شناسی درواقع رویایی من محسوب می شد زیرا بسیاری از نکات کلیدی در محوطه هخامنشی پارسه و پاسارگاد را از این زنده یاد فراگرفتم؛ این استاد برجسته همچنان مهمترین مرجع تاریخ شناس در ایران و خارج از ایران شناخته می شود

در ادامه این مراسم مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز طی سخنانی از چاپ کتاب «یادنامه پروفسور شاپور شهبازی» با 26 مقاله خارجی و 26 مقاله خارجی خبر داد و گفت: جایزه علمی دوسالانه پروفسور شهبازی به زودی به باستان شناسان و پژوهشگران اعطا خواهد شد.

همچنین دکتر نازیلا شهبازی به نمایندگی از خانواده مرحوم شاپور شهبازی هم از اهدای جایزه دوسالانه پروفسور شاپور شهبازی به پژوهشگران و باستان شناسان برجسته خبر داد.

علی موسوی پژوهشگر باستان شناسی از دانشگاه کالیفرنیا هم در این نشست یکروزه در خصوص معماری و تاریخ شکل گیری و تخریب مجموعه جهانی تخت جمشید به ایراد سخن پرداخت و گفت: می توان تخت جمشید را به دوره های مختلفی چون شکوفایی، تخریب و غارت،افسانه های اساطیری و اکتشافات و مرمت تقسیم بندی کرد.

وی یادآور شد: این مجموعه تاریخی پس از آتش گرفتن حیاتی تازه یافت، البته این آتش تخت جمشید را جاودانه کرد.

دومین همایش علمی مطالعات تاریخ ایران در یازدهمین سالگرد در گذشت پروفسورعلیرضا شاپورشهبازی، باستان شناس و پژوهشگر برجسته در حوزه تمدن و مطالعات هخامنشی در شیراز و با حضور خانواده این مرحوم و مدیران و مسولان استانی و شهری، اساتید دانشگاهی، باستان شناسان و فعالین حوزه میرات فرهنگی کشور و استان فارس برگزار شد.