مدیرکل بهزیستی گیلان از افتتاح پنج مرکز اورژانس اجتماعی در استان توسط رئیس جهور و از طریق ویدئو کنفرانس همزمان با هفته بهزیستی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا پارسی در نشست خبری که صبح دوشنبه به مناسبت فرارسیدن هفته بهزیستی برگزار شد، بابیان این که دولت مطابق با قانون ششم توسعه، سازمان بهزیستی را مکلف کرده، که در شهرستان های بالای 50 هزار نفر، اقدام به توسعه مراکز اورژانس اجتماعی کند، اظهار کرد: در هفته بهزیستی پنج مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان آستانه اشرفیه، صومعه‌سرا، ماسال، شفت و رضوانشهر به صورت پاره وقت افتتاح می شوند.

وی افزود: شهرهای رشت،لاهیجان، تالش، انزلی و فومن دارای مراکز اورژانس اجتماعی بودند و در سال 94 نیز مرکز اورژانس رودبار و در سال 95 مرکز اورژانس آستارا و در سه ماه اول سال جاری مراکز رودسر و لنگرود راه اندازی شد که مجموع مراکز اورژانس اجتماعی به 9 مرکز رسید.

مدیرکل بهزیستی گیلان ادامه داد: مجموعه شهرهای بالای 50 هزار نفر در گیلان به جزو سیاهکل و املش که زیر 50 هزار نفر جمعیت دارند، 14 شهرستان است که با وجود 9 مرکز اورژانس اجتماعی در گیلان نیاز به پنج مرکز دیگر داریم، که در هفته بهزیستی به صورت ویدیو کنفراس توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

پارسی با اعلام اینکه در سال گذشته 13 هزار و 800 مداخله اورژانس اجتماعی انجام شده، تصریح کرد: از مجموع تعداد مذکور 594 مورد کودک آزاری، 406 مورد همسر آزاری، 231 مورد اقدام به خودکشی و 118 مورد در مورد سالمند آزاری در گیلان بوده است.

 

وجود بیش از 44 هزار معلول در گیلان

در ادامه این نشست معاون امور توانبخشی بهزیستی گیلان نیز آمار معلولان در گیلان را 44 هزار و 845 نفر اعلام کرد و گفت:بزرگترین گروه معلولان، جسمی و حرکتی هستند که حدود 35درصد معلولان را تشکیل می دهند.

رحیم تکاملی با بیان اینکه در حال حاضر 36 مرکز شبانه روزی در سازمان بهزیستی گیلان وجود دارد، افزود: هم اکنون در حدود دو هزار و 300 نفر از معلولان در این مراکز نگهداری می شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گیلان با اعلام تعداد 31 مراکز روزانه در گیلان گفت: در حال حاضر دو هزار و 100 نفر در مراکز روزانه سازمان تحت پوشش هستند.

انجام هشت هزار و 900 مداخله مشاوره ای در امر طلاق

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گیلان نیز یکی از اهداف سازمان را در مبحث کاهش آسیب های اجتماعی اقدامات و برنامه های مدون برای کاهش طلاق بیان کرد و گفت:یکی از برنامه های سازمان بهزیستی در زمینه کاهش طلاق، آموزش پیشگیری در افراد سنین ازدواج و آموزش درمدارس است، که در سال گذشته بیش از 31 هزار نفر از دانش آموزان گیلانی در مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی با توجه به این طرح تحت آموزش قرار گرفتند.

رضا جعفری با اشاره به این که هشت هزار و 900 نفر زوج از دادگستری گیلان به سازمان بهزیستی ارجاع داده شدند، که تحت مشاوره و خدمات مداخلاتی قرار گرفتند، افزود: از مجموع ارجاع داده شده بالغ بر 12 درصد منجر به سازش زوجین شده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گیلان در ادامه تصریح کرد :کل مشاوره های صورت گرفته در 66 مرکز روانشناختی سازمان بهزیستی گیلان 36 هزار نفر در سال گذشته بوده است.