رشت-نماینده ولی فقیه در گیلان با تأکید براینکه نماز جمعه صحنه قدرت نمایی مسلمانان محسوب می شود، گفت: ائمه جماعات مسائل اخلاقی، اعتقادی و دینی را در نماز جمعه برای آحاد جامعه تبیین کنند.

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی ظهر دوشنبه در جمع مسئولان ستاد نمازجمعه گیلان، نماز جمعه را یکی از مهم ترین عوامل فرهنگی، سیاسی و اعتقادی نظام مقدس اسلامی عنوان و اظهار کرد: اجتماعی بزرگی که مسلمانان هر هفته روزهای جمعه در آن شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه نمازجمعه کلاس درس در دو حوزه عبادی و سیاسی است، افزود: در خطبه نخست نمازگزاران با مسائل و معارف دینی و اعتقادی و در خطبه دوم با مسائل سیاسی و وضعیت کشور و جهان آشنا می شوند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه نماز جمعه، بُعد اسلامیت نظام مقدس اسلامی را تشکیل می دهد، گفت: مردم باید از ابعاد مختلف مسائل و اعتقادات دینی بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین مسائل اخلاقی، دینی، سیاسی و اعتقادی در نمازجمعه توسط ائمه جماعات، خاطرنشان کرد: تبیین و تشریح مسائل دینی و اعتقادی در نماز جمعه یکی از عوامل حفظ اسلام است.

آیت‌الله قربانی در ادامه جهان را به مثابه یک خانه دانست و تصریح کرد : مساجد و منبرهای دینی مکمل نمازجمعه هستند و به همین دلیل مردم باید از نظر مسائل دینی و اعتقادی و اجتماعی دارای آگاهی کافی باشند.

وی به اقامه نخستین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) توسط آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و یادآورشد: نظام مقدس اسلامی سبب احیای دین اسلام بوده که با اقامه نماز جمعه این موضوع در کشور علنی و عملی شد.

نماینده ولی فقیه درگیلان با بیان اینکه در حال حاضر در 850 نقطه کشور نماز جمعه اقامه می شود، اظهار کرد: اقامه نماز جمعه در راستای تبیین حقایق دین است.

وی اقامه نماز جمعه را یکی از مهم ترین عوامل اعتدال در جامعه برشمرد و افزود: خطبای نماز جمعه با بیان درد های و مسائل و مشکلات مردم و جامعه گامی مثبت در جهت توجه و رفع این مشکلات از سوی مسئولان نظام برمی دارند.

آیت الله قربانی در ادامه با بیان اینکه نماز جمعه صحنه قدرت نمایی مسلمانان است، گفت: نمازجمعه مانور جمعیتی در منطقه است و از حسنات امام خمینی(ره) محسوب می‌شود .

به گفته این مسئول رفتار شخصی، اجتماعی و همچنین دین‌باوری و اخلاص مسئولان نمازجمعه نسبت به اسلام سبب شده که مردم به حضور در نمازجمعه ترغیب می شوند.

اقامه نماز جمعه در 33 نقطه استان گیلان

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان نیز در ادامه این دیدار با اشاره به سالروز فرمان امام خمینی (ره) درباره اقامه نمازجمعه توسط آیت الله طالقانی ، اظهار کرد : نهاد نمازجمعه به موازات گسترش در کشور دارای تشکیلاتی شده و بیش از 10 هزار نفر در ستادهای نمازجمعه کشور فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام علی اسلامی نژاد با بیان اینکه مسئولان ستادهای نمازجمعه به عنوان بازوی توانمند در راستای برگزاری بهتر نماز عبادی سیاسی هستند ، افزود: در حال حاضر در 33 نقطه استان گیلان نمازجمعه اقامه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک 34 نقطه اقامه نماز جمعه در گیلان نیز راه اندازی می شود،گفت: در تلاش هستیم تا مراکز بیشتری از استان نماز جمعه اقامه کنند.

وی به سالروز فرمان امام خمینی(ره) درباره اقامه نماز جمعه اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه ‌های متنوعی در ستادهای نمازجمعه استان گیلان برای گرامیداشت این روز تدارک دیده است.