ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی با بیش از 18 هزار و یکصد میلیارد تومان رتبه اول درآمدهای دولتی را بعد از نفت به خود اختصاص داده است و گمرکات استان در سال 1395 بالغ بر 12 هزار میلیارد و 267 میلیون تومان درآمدزایی داشته که این رقم در قیاس با سال 94 که درآمد گمرکات 7 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بوده 54 درصد رشد را تجربه کرده است که در اصطلاح اقتصادی به عنوان جهش درآمدی منظور می‌شود.

به گزارش مرور نیوز علیرضا دشتانی گفت: پدیده قاچاق یک عارضه است که علاوه بر پیشگیری به درمان نیاز دارد و آنچه در پیشگیری مد نظر است، درمان می باشد که لازم است ابتدا به درمان ریشه‌ها و عارضه‌های پدیده قاچاق بپردازیم تا قبیح بودن فعل قاچاق به عنوان یک فرهنگ در جامعه عرف شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تعامل دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی استان به توفیقات زیادی در پیشگیری و مبارزه با پدیده قاچاق کالا رسیده ایم و این موفقیت علاوه بر هماهنگی دستگاه‌ها، مرهون مدیریت دکتر جادری به عنوان استاندار و سکاندار مدیریتی استان است که بستر بسیار مناسبی جهت همکاری دستگاه‌های اجرایی استان با یکدیگر را فراهم کرده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی افزود: رسیدگی به پرونده های کشف شده قاچاق کالا ارجاعی از سوی گمرک به محاکم قضایی استان در کمترین زمان ممکن رسیدگی شده و رای صادر میشود و به متخلفان فرصت قانون گریزی داده نمی شود. همچنین نیروی انتظامی در بحث پیشگیری و مبارزه با قاچاق سهم بسیار زیادی در کنار گمرک داشته اند که این همکاری و تعامل قابل تقدیر و تشکر می باشد.

دشتانی اظهار کرد: ستاد نظارت گمرکات استان هرمزگان از پنج گمرک اجرایی (گمرک شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه، قشم و کیش) و 18 دفترخانه گمرکی تشکیل شده است که بیش از 54 درصد فعالیت‌های تجاری کشور به عهده گمرکات این استان است و از این میزان حدود 43 تا 46 درصد فعالیت‌ها در گمرک شهید رجایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران پنجمین کشور ترانزیتی جهان به شمار می رود و در منطقه بعد از کشور ترکیه مقام نخست را به خود اختصاص داده است افزود: روزانه بطور تقریبی حدود سه هزار و 500 محموله وارداتی و ترانزیتی، صرفا تشریفات گمرکی آنها در گمرک شهید رجایی انجام خارج می‌شود و در حال حاضر 2 دو دستگاه X-Ray از نسل دوم، روزانه محموله 350 دستگاه کامیون را اسکن می‌کنند.

مدیرکل گمرک شهید رجایی افزود: در سال جاری یک دستگاه پرسرعت تصویربرداری الکترونیکی کامیونی از نسل چهارم توسط دولت خریداری و به گمرک شهید رجایی وارد شد و اکنون عملیات آماده سازی و ساخت محل نصب آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان در حال انجام است که با راه اندازی این دستگاه X-Ray محموله حدود یک هزار دستگاه کامیون با قابلیت افزایش تا یک هزار و 500 دستگاه در حین حرکت با سرعت 40 تا 60 کیلومتر در ساعت روزانه اسکن خواهد شد.