قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نقشه کاربری اراضی استانی باید تهیه شود گفت: در چند سال اخیر به طور متوسط 40 هزار هکتار پرونده تخریب و تصرف تشکیل شد.

به گزارش مرور نیوز، یاسر مقدسی در نخستین سمینار تخصصی پیشگیری از تصرفات غیر قانونی اراضی ملی و عمومی که صبح سه شنبه در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کاربری و آمایش باید یک بار برای همیشه حل شده و نیاز است تا نقشه کاربری اراضی استاتی تهیه شود.

وی با بیان اینکه 83 درصد از عرصه های کشور، ملی است، تصریح کرد: برای مقابله با زمین خواری باید صورت مسئله را تبیین کرد و در زمینه پیشگیری باید همکاری نزدیکی با قوه قضائیه وجود داشته باشد.

مقدسی افزود: در کشورهای اروپایی مدیریت قسمت اعظمی از جنگل ها بر عهده بخش خصوصی است اما در ایران مدیریت جنگل ها به عهده دولت بوده و انسان ها به آن چشم‌داشت دارند.

وی ادامه داد: در کشورهایی که ثبات تغییر کاربری دارند، هیچ فردی حق تغییر کاربری ندارد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر به طور متوسط سالیانه 40 هزار هکتار پرونده تخریب و تصرف تشکیل شده است.

مقدسی افزود: در کشور ما به ازای هر 65 هزار هکتار یک نیروی محافظ انسانی وجود دارد در حالی که در سایر نقاط دنیا به ازای هر دو هزار هکتار یک نیروی محافظ فعالیت می کند.

وی یادآور شد: در کشور بیش از 120 میلیون هکتار از اراضی دارای سند مالکیت هستند.

با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در راستای مقابله با زمین خواری گفت: حدود 19 هزار کیلومتر از اراضی را علامت گذاری کرده ایم که تا حدود زیادی بازدارنده بوده است.

لازم به ذکر است؛ نخستین سمینار تخصصی پیشگیری از تصرفات غیر قانونی اراضی ملی و عمومی صبح سه شنبه با حضور کارشناسانی از استان های مازندران، گیلان، اردبیل، فارس، خراسان رضوی و البرز در گرگان آغاز شد.