مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان اولویت اول توسعه صادرات را اتصال منطقه آزاد انزلی به راه آهن سراسری دانست و گفت: تولید و صادرات باید اسلحه ما باشد.

‌‌به گزارش مرور نیوز، سید جلیل جلالی فر در بیست و چهارمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان که با موضوع «روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برگزار شد، حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2015 را یک میلیارد و 284 میلیون دلار دانست و اظهار کرد: این میزان در سال 2016 به 2 میلیارد و 184 میلیون دلار رسیده است.

مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با روسیه و کشورهای CIS طراز بازرگانی ایران را منفی دانست و تصریح کرد: ایران به ویژه گیلان دارای ظرفیت‌های تجاری گسترده از جمله بنادر، منطقه آزاد، کشاورزی، شیلات و... است.

وی با بیان اینکه بازار روسیه پس از تنش با ترکیه سمت و سوی خوبی نسبت به ایران پیدا کرده است، گفت: تجار و بازرگانان می توانند با دریافت کد آی.آر.آی توسط جهاد کشاورزی نسبت به مبادلات خود به کشور روسیه اقدام کنند.

جلالی فر با اشاره به جایگاه کمرنگ ایران در کل واردات روسیه، عنوان کرد: مبارزه با اسرائیل یکی از مولفه‌های ایدئولوژیک ما در منطقه است، لذا اگر جهادگران اقتصادی و تولیدکنندگان در عرصه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه موفق تر عمل کنند، می‌توانیم اسرائیل را نابود کنیم. در واقع تولید و صادرات باید اسلحه ما باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حجم مبادلات اسرائیل 2 میلیارد و 348 میلیون دلار است، یادآور شد: اسرائیل 719 میلیون دلار صادرات به کشور روسیه دارد که از میزان صادرات ایران با جمعیت بیشتر و داشتن نمایندگی‌های رسمی و کنسولگری روسیه بالاتر است

مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به واردات 262 میلیون دلاری پیاز در روسیه خاطرنشان کرد: سهم ایران در این مبادلات 48 هزار دلار بوده که رقم خوبی نیست.

وی اضافه کرد: در دنیایی که با بحران آب مواجه هستیم و آب مورد نیاز برای کشاورزی و کشت محصولات باغی را گران تامین می‌کنیم، متاسفانه بسیاری از محصولات ما در گمرک به دلیل حمل و نقل و نگهداری نامناسب از بین می‌رود، لذا اولویت اول توسعه صادرات اتصال منطقه آزاد انزلی به راه آهن سراسری است.