نمایندگان مردم آبادان بر رفع مشکل اشتغال در این شهرستان و استفاده از نیروهای بومی تاکید کردند.

به گزارش مرور نیوز، عامر کعبی امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بارها به همه نهادهای دولتی و خصوصی تاکید کردیم که در بحث اشتغال‌زایی از نیروهای بومی استفاده شود، مگر آنکه نیروی متخصص در منطقه نباشد.

وی افزود: دولت در راستای اصل 44 مبنی بر چابک‌سازی و خصوصی‌سازی گام برداشته است. استخدام‌های دولتی محدود است اما پیمانکاران موظف به استفاده از نیروهای بومی هستند. دولت باید به سمت خصوصی‌سازی و حمایت از بخش خصوصی به منظور رونق اقتصادی حرکت کند.

کعبی با اشاره به نام‌گذاری سال اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب در دو سال اخیر، گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی همانطور که در بخش دفاعی توانمندی‌های خود را تقویت کردیم، برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی دشمن هم باید به گونه‌ای اقتصاد خود را تقویت کنیم که مردم احساس کنند در یک رفاه عمومی قرار دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید از کالای ساخت داخل به منظور تقویت تولیدکنندگان داخلی و ایجاد تمهیدات لازم برای صادرات کالای ایرانی به خارج کشور، استفاده کرد. دولت باید واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید مشابه دارند را متوقف کند.

وی با بیان اینکه دولت علاوه بر فراهم کردن زمینه استفاده از کالاهای تولید داخل، در مرحله دوم نیز باید زمینه را برای صادرات کالاهای ایرانی فراهم کند، گفت: نمایندگان مجلس، قانون‌گذار و ناظر بر اجرای قانون هستند و وظیفه ما نیز به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، قانون‌گذاری است.

کعبی با بیان اینکه عزل و نصب مسئولان ادارات در دست قوه مجریه است، اظهار کرد: اگر مشاهده شود مدیری از تعهد و انگیزه لازم برای کار خود برخوردار نیست، به مقام ارشد آن تذکر داده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احیای شهرک صنعتی آبادان، گفت: برای احیای شهرک صنعتی آبادان پیگیری‌های زیادی را انجام دادیم و برای جبران چالش سرمایه‌ی در گردش شرکت های شهرک صنعتی، دولت موظف شد تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند، همچنین استانداری هم به صورت جداگانه مبلغ سه میلیاد تومان اختصاص داده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پالایشگاه آبادان ضررده است و نمی توان این پالایشگاه را به سهام عدالت برد، تصریح کرد: در رابطه با واگذاری پالایشگاه آبادان به سهام عدالت مخالفت کردیم و موفق شدیم جلوی این اتفاق را بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین ساز و کاری اتخاذ شد که این پالایشگاه به‌روز و احیا شود تا بخشی ازمشکلات از جمله بیکاری گسترده جوانان متخصص و تحصیلکرده در منطقه آبادان حل بشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در زمینه استخدام نیرو در گیت‌های در حال احداث توسط گمرک و با هزینه منطقه آزاد، مقرر و مصوب شد گمرک و منطقه آزاد صرفا از نیروهای بومی، چه در آبادان و چه در خرمشهر استفاده کنند.

وی اظهار داشت: شورای اشتغال شهرستان به ریاست فرماندار و با نظارت نمایندگان شهر شکل گرفته تا بر استخدام‌های فاز 2 پالایشگاه و نیز پتروشیمی نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: بر روند استخدام نیروی بومی در فاز 2 پالایشگاه آبادان نظارت کامل خواهیم داشت، چراکه استخدام حق مسلم جوانان این منطقه است.

کعبی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مدافع مناطق آزاد است، گفت: اینکه گفته می‌شود این کمیسیون، منطقه آزاد اروند را محلی برای قاچاق کالا تلقی کرده، صحبت درستی نیست. آن چیزی که به عنوان قاچاق محاسبه شده است، ارتباط چندانی با مناطق آزاد ندارد، بلکه مبادی دیگری در این زمینه فعال هستند و قصور صورت می‌گیرد.

کعبی با اشاره به برجام، گفت: برجام باید عزت ملی و اقتدار و توان دیپلماسی و دانش هسته‌ای ما را یک‌جا برآورده می‌کرد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به جذب سرمایه‌گذار در منطقه، اظهار داشت: ما باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باشیم و لازمه آن حمایت از آن‌ها است.

همچنین در این نشست، غلامرضا شرفی دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: نمایندگان آبادان به همراه مدیران وزارت نیرو و برخی از مسئولان استانی برای بازدید از زیرساخت های نوین و پیشرفته آب و فاضلاب به کشورهای فرانسه، هلند و آلمان سفر کردند.

وی افزود: در این زمینه اطلاعات بسیار خوبی دریافت و به مدیران مربوط در استان منتقل شد اما تاکنون نتیجه مطلوبی را شاهد نبودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مردم آبادان هفت روز متوالی گرمای بالای 50 درجه را تجربه کردند، گفت: وضعیت زیرساختی برای خدمت‌رسانی به ویژه در زمینه کمیت و کیفت آب بسیار نامناسب بوده است.

وی افزود: در بسیاری از نقاط شهر از جمله ذوالفقاری، سده و حتی مرکز شهر با 18 میلی‌متر بارندگی شاهد چالش آب‌گرفتگی هستیم و دلیل آن پوسیدگی و شکستگی لوله‌های آبرسانی است.

شرفی ادامه داد: به وضعیت کیفی آب مصرفی مردم آبادان از جمله، گل و لای موجود در آب و املاح مشهود در آن، انتقاد فراوان داریم و باید در زمینه اصلاح شبکه آب و فاضلاب شهری و روستایی و لوله‌گذاری، اقدامات اساسی انجام شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان ظرفیت آب غدیر در آبادان از 60 به 100 هزار مترمکعب افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ظرفیت آب موجود 150 هزار مترمکعب است که با 160 هزار مترمکعب آب تصفیه مشکل آب مصرفی مردم شهرستان آبادان برطرف می‌شود.

وی افزود: یک تصفیه‌خانه 10 هزار مترمکعبی در اروندکنار احداث شد و قسمت مهمی از مشکلات مردم آن منطقه در خصوص کشاورزی برطرف شده است، همچنین مردم چوئبده مشکلات زیادی در این زمینه دارند.

شرفی اظهار داشت: اعتبار احداث سدهای سلولی در سه بخش روی رودخانه کارون، جذب و کار عملیاتی شد و پس از احداث، از ورود آب شور کارون و خلیج‌فارس جلوگیری و رونق کشاورزی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر فاز 2 طرح آبرسانی غدیر راه‌اندازی شود، 13 هزار مترمکعب آب به ظرفیت فعلی افزوده می‌شود، گفت: احداث تصفیه‌خانه 50 هزار مترمکعبی هم در دستور کار است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح ها به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که نامه‌نگاری‌ها در این زمینه در حال انجام است.

وی از بررسی طرح استفاده از سهمیه ایثارگران برای کارکنان بخش های مختلف آبادان در زمان جنگ تحمیلی خبر داد و افزود: این طرح برای اجرایی شدن از سوی دولت نیازمند تامین اعتبارات لازم است؛ با پیگیری نمایندگان مجلس، جانبازان ناتوان در تامین معیشت خود، 80 درصد حقوق اداره کار را دریافت خواهند کرد.

شرفی با اشاره به اینکه باید روحیه مطالبه‌گری در مردم تقویت شود، گفت: در این زمینه هیچ فردی در شهرستان خط قرمز محسوب نمی شود، مردم به جای انتقاد از نمایندگان، مشکلات گوناگون را از مسئولان شهرستان مطالبه و پیگیری کنند.

وی افزود: به شدت نیازمند نظارت انواع نهادهای ویژه نظارتی بر عملکرد مسئولان اجرایی به ویژه در زمینه اشتغالزایی و آب آبادان هستیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تیراندازی‌های اخیر در سطح شهر آبادان، اظهار داشت: باید جلوی تیراندازی ها در شهر گرفته شود و مسئولان مربوط نیز در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه دولت آینده باید کاری و به فکر حل مشکلات مردم باشد، گفت: خط و نشان کشیدن برخی جریان‌های سیاسی برای نقش دادن در دولت، به سود مردم نیست.