مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: افزایش دما و رطوبت نسبی هوا خصوصا در مناطق ساحلی استان می تواند باعث بروز تنش در بسیاری از محصولات کشاورزی شود.

به گزارش مرور نیوز، احمد سبحانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تنش ها در نخیلات باعث بروز عارضه پژمردگی خوشه خرما، در مرکبات باعث سرخشکیدگی شاخه، ریزش برگ و میوه، سوختگی یک طرفه و کم آبی میوه و در گلخانه منجر به بوته میری نشاهای سبزی و صیفی می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: افزایش شدید دما باعث فعالیت بیش از حد بعضی از آفات و بیماری ها از جمله کنه های نباتی در مرکبات و نخیلات، شیوع بیماری قارچی ناتراسیا (عامل خشکیدگی شاخه در مرکبات) شیوع بیماری قارچی ماکروفومینا (عامل بیماری ساق سیاه کنجد) و بوته میری های ناشی از قارچ های پیتیوم، نایتوفتورا، رایزوکتونیا و فوزاریوم در نشاها می شود.

سبحانی با اشاره به راه های کاهش تنش را برای باغداران و کشاورزان وگلخانه داران اضافه کرد: در باغات نخیلات که امکان آبیاری وجود دارد حتما آبیاری صورت گیرد.

وی گفت: در نخیلاتی که امکان آبیاری وجود ندارد جهت تنک خوشه اقدام شود.

سبحانی خاطرنشان کرد: کشاورزان از انجام هرگونه تغذیه تا برطرف شدن شرایط تنش خودداری کرده وحتی الامکان تا برطرف شدن تنش از استفاده کردن سموم پرهیز کنند.