نهاوند سرشار از معادن و ذخایر معدنی مهمی است و در این زمینه جایگاه ویژه‌ای در کشور و استان دارد که البته غفلت و عدم پیگیری مسئولان سبب شده تا این معادن ارزشمند سهم ناچیزی در توسعه این شهرستان داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز از نهاوند این شهرستان دارای مواد معدنی مهمی مانند دولومیت، کربنات کلسیم، سیلیس، مارن، سنگ لاشه و غیره است که ترکیبات عمده معادن شهرستان نهاوند را تشکیل می‌دهند. این مواد معدنی مهم به خصوص دولومیت مصارف گسترده‌ای در کشور به خصوص در صنایع هوایی، هوا فضا و دفاعی دارد و‌ نقش مهمی در صادرات کشور ایفا می‌کند.

متاسفانه از این ظرفیت مهم آنطور که باید در راستای توسعه شهرستان استفاده نشده است و همچنین به‌سبب عدم حمایت و رسیدگی، این معادن به صورت خام مواد خود را به فروش می‌رسانند و از ارزش افزوده و ارزآوری آنها در شهرستان استفاده نمی‌شود.در صورتیکه با برنامه‌ریزی مدون و حمایت‌های جدی در کنار صنایع وابسته و تبدیلی در این بخش می‌توان با استفاده از این منابع خدادادی بستر رشد و شکوفایی اقتصاد شهرستان نهاوند را فراهم کرد.

نهاوند دارای بیش از سی و پنج پروانه بهره‌براری معدنی است

بیژن ترابیان اظهار داشت: نهاوند بیش سی و پنج پروانه بهره‌برداری معدنی و بیشتر از ده پروانه کشف ماده معدنی در بین معادن استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس ارشد صنایع و معادن نهاوند گفت: مواد معدنی دولومیت، کربنات کلسیم، سیلیس، مارن، سنگ لاشه، لاشه آهکی و موزاییکی از موادی هستند که ترکیبات عمده معادن شهرستان نهاوند را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: نگاهی دوباره به مخروطی کوهی و بیش از یازده واحد دانه‌بندی شن و ماسه در نهاوند در سال‌های اخیر توانسته است اشتغال قابل توجهی در بخش حمل و نقل کامیون‌ها و تامین مصالح، پروژه‌های بزرگ زیرساختی ایجاد نماید که این ظرفیت گواهی است بر آن‌که صنعت و معدن پیش‌آهنگ توسعه اقتصاد هستند.

ترابیان افزود: دولومیت به عنوان ماده معدنی که علاوه بر مصارف گسترده آن به‌صورت پودر مکانیزه در صنایع گوناگون از جمله شیشه، بلور، صنایع فلزی و آلیاژی فلز اساسی در استحصال منیزیم می‌باشد.

وی عنوان کرد: این فلز روان‌بخش که علاوه بر مصارف داخلی، بازار صادرات بسیار خوبی دارد با ویژگی‌های منحصر به فرد ترکیبی و آلیاژی که قابلیت چکش‌خواری و استحکام فلزی داشته و از جرم مخصوص سبک در ساخت صنایع هوایی و هوافضا و دفاعی کاربرد فراوان دارد که به زودی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این طرح اقدام خواهند کرد.

کارشناس ارشد امور فنی صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند بیان کرد: سنگ آهک و لاشه آهکی که حجم زیادی از معادن نهاوند و گستره جغرافیایی عظیمی از پهنه معادن را دربر‌ می‌گیرد می‌تواند خود برای طرح‌های چون پخت آهک و آهک هیدراتاسیون و تامین نیاز کشور و به عنوان صادرات یک ماده اساسی انتخاب شود.

ترابیان اظهار داشت: این ماده که در ساخت ترکیبات شیمیایی کاربرد دارد در حال حاضر کاربردهایی محدود به تامین مصالح ساختمانی دارد و به‌دنبال پیدا کردن جایگاه خود در صنایع معدنی است.

وی تصریح کرد: تنها معدن سیلیس نهاوند که ذخایر زیادی دارد به ثبت رسیده است و در تولید ماده معدنی فروسیلیسیم که نقش استراتژیک در دنیای صنایع معدنی، صنایع فلزی و آلیاژی نقش دارد.

ترابیان افزود: تولید این ماده معدنی که در نهاوند کارخانه‌ای با بیش از سی ‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد در انتظار دریافت تسهیلات ارزی و حمایت سرمایه‌گذاری جهت استفاده از این ظرفیت فوق‌العاده در نهاوند است.

بیش از 30 درصد از معادن نهاوند غیرفعال است

ترابیان عنوان کرد: امروز بیش از 30 درصد از معادن شهرستان نهاوند غیر فعال است که عمده مسایل آن مربوط به نداشتن مشتری و رکود بازار مسکن می‌باشد.

کارشناس ارشد امور فنی صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند بیان کرد: معارضین محلی، فقدان تسهیلات، کمبود ماشین آلات معدنی و دانش فنی و بروکراسی اداری از موانع توسعه معادن شهرستان نهاوند است.

ترابیان تاکید کرد: در سال‌های اخیر نگاه ویژه به استخراج مواد معدنی و شناخت بازارهای فروش جدید توانسته است در بازار معادن رونق اقتصادی ایجاد کند و نگاه برخی معدن‌داران را به سمت معادن نهاوند جلب کند.

وی اظهار داشت: طرح‌های صنایع معدنی همواره اشتغالی بالاتر از میانگین را در مشاغل دارد و طرح‌های بزرگ از جمله استحصال منزیزیم بیش از پانصد اشتغال مستقیم و به نسبت یک به سه پنج نفر اشتغال غیر مستقیم در پی دارد.

معادن نهاوند بستر رشد و شکوفایی اقتصاد شهرستان را فراهم می‌کند

ترابیان تصریح کرد: معادن شهرستان نهاوند بستر رشد و شکوفایی اقتصاد شهرستان است که محور اصلی معرفی شهرستان نیز در خاورمیانه خواهد بود که با توسعه اقتصادی معادن و به‌ویژه ایجاد ارزش افزوده با فن‌آوری و دانش فنی جدید و صنایع ایجادی دارای تکنولوژی برتر در حوزه تولید به سمت ایجاد قطب صنایع معدنی با شتاب حرکت کرد.

کارشناس ارشد امور فنی صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند افزود: معادن با نگاهی اقتصادی و آینده نگرانه، سرمایه‌هایی هستند که لازم است بر استخراج علمی و بهینه آن در شرایط کنونی توجه ویژه مبذول داشت و این ذخایر را با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی به بازار عرضه نمود.

ترابیان با اشاره به کارخانه سیمان نهاوند، عنوان کرد: نهاوند امروز با داشتن کارخانه تولید سیمان خاکستری از یک امکان صنعتی بر پایه مواد معدنی بهره می‌گیرد که خود آغازی است برای طرح‌هایی که در پایین دست این صنعت به صورت جانبی اسقرار می‌یابد.

وی تاکید کرد: سرآغاز این حرکت اقتصادی سودمند حمایت از سرمایه‌گذاران بخش معدن و رفع موانع تولید توسط مسئولین و همه کسانی است که دل در گرو توسعه نهاوند دارند.

"منیزیم و دولومیت" نهاوند خام فروشی می‌شود

نماینده مردم نهاوند در مجلس نیز با اشاره به این‌که نهاوند سرشار از ظرفیت‌های معدنی از جمله منیزیم و ‌دولومیت است، گفت: متاسفانه "منیزیم و دولومیت" نهاوند خام‌فروشی می‌شود.

بهرام‌نیا اظهار داشت: ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی در نهاوند وجود دارد که با طرح و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند گام‌های بسیار مثبت و مناسبی برای تولید و ایجاد ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در استان و کشور بردارد.

وی در خصوص ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استان و شهرستان نهاوند برای تولید و اشتغال در کشور، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب و حمایت از سوی دولت این ظرفیت‌ها در شهرستان نهاوند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که نهاوند سرشار از ظرفیت‌های معدنی از جمله منیزیم و ‌دولومیت است که می‌تواند اشتغال‌زایی فراوانی با صنایع وابسته و تبدیلی داشته باشد، افزود: متاسفانه به‌دلیل عدم حمایت و رسیدگی، این معادن به صورت خام مواد خود را به فروش می‌رسانند و از ارزش افزوده و ارزآوری آن‌ها استفاده نمی‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ایران از لحاظ معادن منیزیم و دولومیت در رتبه دوم جهانی قرار دارد، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی مدون و حمایت‌های جدی می‌توان از این منابع خدادادی به خوبی استفاده کرد تا در راستای اشتغالزایی اهالی استان و شهرستان نهاوند گام‌های خوبی برداشته شود.

بهرام‌نیا بیان کرد: در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری ظرفیت‌های خوبی برای تولید و کمک به اقتصاد مقاومتی در این حوزه انتخابیه وجود دارد که بهره‌وری از این ظرفیت‌ها نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی اصولی و مدون دارد.

وی افزود: این ظرفیت‌ها همگی می‌تواند در راستای تولید و اشتغال‌زایی در کشور، ارتقاء و بهبود اقتصاد مقاومتی و دست‌یابی به اهداف تعیین شده کمک فراوانی را انجام دهد که این امر نیازمند رسیدگی، حمایت و سرمایه‌گذاری می‌باشد که دولت باید زمینه‌های لازم آن را فراهم آورد.

عملیات اجرایی ساخت کارخانه شمش منیزیم نهاوند به زودی آغاز می‌شود

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی ساخت کارخانه شمش منیزیم نهاوند به زودی آغاز می‌شود و با احداث این کارخانه برای 500 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

بهرام‌نیا اظهار داشت: برای احداث کارخانه شمش منیزیم در شهرستان نهاوند نمونه‌هایی از شمش منزیم نهاوند برای کشورهای آلمان و ایتالیا فرستاده شده و اقدامات اولیه برای ساخت این کارخانه انجام شده که قرار است به زودی این کارخانه در شهرستان احداث شود.

وی تصریح کرد: عملیات ساخت این کارخانه در یک الی دو ماه آینده در شهرستان آغاز می‌شود و قرار است کلیه عملیات ساخت ساختمان این کارخانه طی 30 ماه انجام شود.

بهرام‌نیا افزود: این کارخانه با ظرفیت برداشت 12 هزار تن شمش منزیم در سال، قابلیت افزایش برداشت تا 50 هزار تن در سال را دارد و با ساخت این کارخانه برای بیش از 500 نفر در شهرستان اشتغال ایجاد می‌شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس عنوان کرد: شهرستان نهاوند با توجه به صنایع و معادنی مهمی که دارد لازم است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کنند تا با بهره‌برداری از این معادن و فرآوری آن‌ها زمینه ایجاد اشتغال در شهرستان فراهم شود.

بهرام‌نیا بیان کرد: شهرستان نهاوند در زمینه معادن دولومیت نیز رتبه بسیار خوبی داشته و رتبه دوم و یا سوم جهان را به خود اختصاص دارد و دولومیت نهاوند که بسیار با کیفیت است و این ماده معدنی در صنایع دفاعی، ساخت ظروف چینی و غیره کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و کاربردهای این معادن ضروری است که سرمایه‌گذارن برای سرمایه‌گذاری در این بخش شهرستان جذب شوند تا از این معادن بهره‌برداری شود و‌‌ هم‌چنین با فرآوری این منابع معدنی که هم در صنعت داخلی از آن استفاده شود و هم در قالب صادرات به کشورهای هم‌جوار به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شود.

بهرام‌نیا تاکید کرد: با بهره‌برداری بهینه از این معادن سبب ایجاد اشتغال در شهرستان، بالا رفتن‌ سطح صادرات در استان و سبب توسعه و رونق شهرستان از نظر اقتصادی می‌شود.

پروژه‌ سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از معادن دولومیت نهاوند از پروژه‌های مهم نهاوند است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که در این زمینه مدنظر ما است پروژه سرمایه‌گذاری شرکت شستا و سازمان تامین اجتماعی برای بهره‌برداری از معادن دولومیت نهاوند است.

مصوبه سفر رئیس جمهور در مورد معادن نهاوند اجرایی نشده است

بهرام‌نیا افزود: در جلسه‌ای که اخیرا با استاندار همدان در قالب مجمع نمایندگان داشتیم مقرر شد که به همراه استاندار ملاقات و جلسه‌ای با مدیر شرکت شستا و سازمان تامین اجتماعی داشته باشیم که هر چه سر سریعتر این موضوع مهم تعیین تکلیف شود زیرا این پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوده که همان‌طور بر روی زمین مانده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر چند شرکت تقاضای بهره‌برداری از معادن دولومیت نهاوند را دارند و ما تلاش داریم که این موضوع تعیین تکلیف شود یا شرکت شستا بیاید ورود پیدا کند و یا اگر شستا تمایلی برای سرمایه گذاری ندارد میدان و عرصه را برای سرمایه‌گذاران دیگر باز کنیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ‌چند سرمایه‌گذار در شهرستان نیز متقاضی سرمایه‌گذاری در معادن دولومیت نهاوند هستند ولی ما تا وضعیت شرکت شستا مشخص شود باید صبر کنیم زیرا این شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری است ولی فعلا اقدامی انجام نداده‌ است.

وی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم در شهرستان نهاوند ایجاد اشتغال کنیم و یک تحولی از نظر کیفی و کمی در شهرستان ایجاد کنیم در حال حاضر با ظرفیت‌های نهاوند لازم است که در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در معادن شهرستان ورود پیدا کنیم.

بهرام نیا گفت: مسئولان شهرستان، فرماندار محترم، دستگاه‌های مرتبط مانند وزرات کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان، اداره صنایع و معادن باید در این زمینه ورود پیدا کنند و با تعریف پنجره واحد در اسرع وقت مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاران صادر و راه را برای سرمایه‌گذاری آن‌ها هموار کنند.

معادن شهرستان نهاوند و ذخایر معدنی مانند دولومیت و منیزیم از ظرفیت‌های بسیار مهم این شهرستان است که با توجه به اهمیت این ذخایر معدنی در مصارف داخلی کشور و در بخش صادرات می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی و حمایت دولت و مسئولان و جذب سرمایه‌گذاران زمینه توسعه و رونق اقتصادی نهاوند را فراهم و اشتغال‌زایی چشمگیری را در این زمینه ایجاد کرد.