رئیس حوزه هنری استان قم با اشاره به جایگاه برجسته طنزپردازان قمی از فراهم شدن زمینه طنز فاخر و بدون حاشیه در استان قم خبرداد.

به گزارش مرور نیوز، مجدالدین معلمی در نشست خبری که ظهر شنبه به مناسبت برگزاری سومین جشنواره طنز سوهان روح در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه برجسته طنز استان قم، اظهار کرد: برای کسانی که در بیرون استان قم هستند این شهر همیشه با علم، دین و انقلاب معروف بوده است و کمتر کسی از جایگاه برجسته طنازی در این استان مطلع است.

رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه استان قم از قدیم در شعر آئینی جایگاه فاخری داشته است، افزود: بسیاری از بزرگان شعر آئینی اهل قم بوده‌اند و امروز در جایگاه شعر طنز نیز هنرمندان استان حرفی برای گفتن دارند و در سطح کشور درخشش جدی داشته‌اند.

وی به زبان تلخ و گزنده طنز نیز اشاره و تصریح کرد: در استان قم با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه‌ای که دارد شاید این نگاه مدیریتی وجود داشته باشد که باید با احتیاط بیشتری در حوزه طنز وارد شد.

می‌توان طنز گفت بدون اینکه حاشیه ایجاد کرد

معلمی با اشاره به برگزاری محفل طنز «قم پز» در استان قم، تأکید کرد: ما در محفل طنز قم که 27 جلسه از آن برگزار شده است ثابت کردیم که می‌توان طنز گفت بدون اینکه حاشیه ایجاد کرد.

رئیس حوزه هنری استان قم محفل طنز قم پز را نمونه عینی از خنده حلال عنوان کرد و گفت: محفل طنز قمپز بعد از نشست تهران پربرنامه‌ترین و جدی‌ترین نشست طنزی بوده است که در این سال‌ها برگزار شده است.

وی با تأکید بر شرط حذف خطوط فکری و عقیدی در این جلسات، افزود: اتفاق جدیدی در طنز استان در نتیجه این جلسات رخ داده است و آن پرورش نسل جدیدی درعرصه طنز است، 2 سال پیاپی است که طنزپردازان قمی در حضور مقام معظم رهبری به شعرخوانی طنز می‌پردازند که از همین محفل‌ها به شعرطنز روی آورده‌اند.

معلمی از کسب مقام‌های کشوری هنرمندان طنزپرداز قمی یاد کرد و گفت: جشنواره سوهان روح جایی برای تجلیل از همه کسانی است که طنز فاخر و بدون حاشیه دارند و در واقع می‌تواند سوهان روح را جشنواره جشنواره‌های قم نام برد.

تأکید سوهان روح بر استفاده از گویش قمی

رئیس حوزه هنری استان قم با اشاره به تأکید سوهان روح بر استفاده از گویش قمی، افزود: گویش قمی ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای برای طنز دارد و اگر به درستی از آن استفاده نشود افرادی به شیوه‌ای نادرست از آن استفاده خواهند کرد و این جشنواره موقعیت مناسبی برای این استفاده درست است.

وی با تقدیر از همکاری ویژه شهرداری در برگزاری این جشنواره، تصریح کرد: کار فرهنگی هزینه دارد و این مخارج از عهده حوزه هنری برنخواهد آمد و امیدوراریم که با همکاری نهادهای مربوطه شرایطی را ایجاد کنیم که فضایی برای تنفس، تفریح و آرامش در قم برای مردم فراهم شود.

معلمی به حضور چشمگیر خانم‌ها در عرصه طنز استان هم اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های مسئولان در سطح کشور این بود که خانم‌ها کمتر به این عرصه وارد می‌شود اما ما شاهدیم بودیم که خانم‌های قمی از حضور در همین محفل طنز قمپز اشعار خود را در سطح کشوری عرضه کرده‌اند و قطعا شعر طنز در سطح کشور را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

در این نشست از پایگاه خبری جدید حوزه هنری قم نیز رونمایی شد.