معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با تأکید بر اینکه در استان معتاد متجاهر نداریم، گفت: بیش از 90 درصد جمعیت معتاد در استان همدان در مراکز درمانی تحت پوشش قرار دارند و جزو اندک استان‌های بدون معتاد متجاهر هستیم.

به گزارش مرور نیوز، محمدابراهیم الهی‌تبار شامگاه شنبه در سی و نهمین همایش معاونین توانبخشی بهزیستی سراسر کشور در همدان اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که پیش و پس از انقلاب در کشور مغفول مانده بود حوزه اجتماعی بود به طوری که حتی در مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در این دوره نیز بیشتر به حوزه سیاسی و اقتصادی پرداخته شد و بیان برنامه‌های در حیطه مسائل اجتماعی مغفول‌ ماند.

وی افزود: دولت یازدهم فرصتی برای رویکرد جدی تصمیم‌سازان نظام برای توجه به حوزه‌ها و مسائل اجتماعی ایجاد کرد و تمام مسئولان کشور را نسبت به مسائل اجتماعی جامعه دغدغه‌مند کرد به طوری که با گرد هم آوردن کارشناسان، مطالعاتی در زمینه سرمایه اجتماعی و رصد شاخص‌های اجتماعی کشور انجام داد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با اشاره به نتایج این مطالعات بیان کرد: خروجی این مطالعات نشان داد که باید برای رفع مسائل حوزه اجتماعی باید با مردم به گفت‌وگو نشست و پنهان‌کاری را کنار گذاشت و تصمیم‌سازان کشور را نسبت به مسائل مطلع کرد.

وی تأکید کرد: دولت روحانی توانست با حمایت مردم و گروه‌های مرجع کار زیربنایی در حوزه اجتماعی را به انجام رساند و کشور و مسئولان را دغدغه‌مند و حساس نسبت به مسائل اجتماعی کشور کند و نگاه بخشی به حوزه اجتماعی نیز از بین رفت.

الهی‌تبار گفت: در حوزه قانون‌گذاری نیز دولت و مجلس ورود پیدا کردند و پررنگ‌ترین قانون برنامه‌ای که تاکنون تدوین و به حوزه اجتماعی توجه شده، برنامه ششم توسعه است و فعالان این حوزه باید از این فرصت طلایی و تغییر رویکرد نسبت به مسائل اجتماعی استفاده کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای استان همدان در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: با همکاری تمام دستگاه‌ها به ویژه دفتر امام جمعه همدان و دادگستری نرخ طلاق در استان همدان سال گذشته 6.2 درصد و چهار ماهه امسال نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش یافت.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با اشاره به رشد ازدواج در چهار ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزود: آموزش مهارت‌های زندگی برای زوجین قبل از ثبت ازدواج با همکاری جهاد دانشگاهی در استان همدان اجباری شد تا جوانان آگاهی‌های لازم پیش از ازدواج را کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان معتاد متجاهر نداریم، عنوان کرد: بیش از 90 درصد جمعیت معتاد در استان همدان در مراکز درمانی تحت پوشش قرار دارند و جزو اندک استان‌های بدون معتاد متجاهر هستیم.

الهی‌تبار تصریح کرد: در حوزه اجتماعی، مشارکت اجتماعی، مصونیت اجتماعی و بازاریابی اجتماعی نقش آفرین است و خدمات باید متناسب با نیاز جامعه مخاطب ارائه شود.

وی با انتقاد از سازمان بهزیستی نسبت به اظهارنظر درباره اینکه همدان در زمینه کودک آزاری رتبه چهارم کشور را دارد، گفت: در سال گذشته فقط 4 مورد پرونده کودک‌ آزاری در همدان تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است و مراکز اورژانس اجتماعی خدمات ویژه‌ای را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه واقعیت‌های جامعه باید درست بیان و چاره‌جویی شود، افزود: نرخ خودکشی در استان همدان کاهش یافته است چرا که براساس رصد آسیب‌های اجتماعی عوامل بروز خودکشی در همدان شناسایی و تمهدیدات لازم اجرایی شد.

وی با اشاره به کاهش 29 درصد وقوع جرائم در استان همدان بیان کرد: با وجودی که آستانه تحمل مردم پایین آمده است اما شاهد کاهش جرائم هستیم که متأثر از انجام کارهای زیربنایی در حوزه اجتماعی است.