انتخاب شهردار مهمترین و سرنوشت‌سازترین تصمیم شورای شهر است و باتوجه به این موضوع، بعد از مشخص‌شدن نتیجه‌ی قطعی انتخابات پنجمین دوره‌ی شورای شهر و روستا، جلسات غیررسمی منتخبان مردم در تمامی شهرها به ویژه کلانشهرها به منظور بررسی گزینه‌های شهرداری برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد، شورای شهر برخی از کلانشهرها همچون تهران و مشهد در رابطه با انتخاب شهردار اهتمام بیشتری به خرج داده و بعد از بررسی برنامه‌های گزینه‌های مختلف، بر اساس رأی گیری شهردار را انتخاب کردند.

در تبریز نیز رویداد مهم و سرنوشت‌ساز «تبریز 2018» ضرورت انتخاب هرچه سریع‌تر شهردار را بیش از پیش کرده است؛ چرا که تعلل در انتخاب شهردار، برنامه‌های تبریز 2018 را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شرایط در تبریز با دیگر کلان‌شهرها تفاوت دارد و منتخبان مردم در پنجمین دوره‌ی شورای شهر تبریز تنها بر روی شاخص‌های یک شهردار خوب مطالعه و گفت‌وگو کردند و گزینه‌های شهرداری تبریز هنوز در جلسات مطرح نشده است؛ این در حالی است که کمتر از یک هفته تا آغاز شورای پنجم باقی مانده است!.

فریدون بابایی اقدم منتخب پنجمین دوره‌ی شورای شهر تبریز در این رابطه به ایسنا گفت: در خصوص انتخاب شهردار و رئیس شورا به صورت مصداقی به موضوع ورود نشده و هیچ گزینه‌ای در این خصوص مطرح نشده است.

وی ادامه داد: در شهرهایی همچون تهران تمامی اعضای شورا از یک لیست واحد انتخاب شدند و به طبع بعد از انتخابات، آقای قالیباف تکلیف خود را می‌دانست، ولی در تبریز تنها هشت نفر از لیست امید به شورا راه یافتند و سلایق سیاسی پنج منتخب دیگر متفاوت است و به همین دلیل انتخاب شهردار در تبریز به مراتب سخت‌تر بوده و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

بابایی اقدم با بیان اینکه چندین جلسه برای بررسی گزینه‌های شهرداری تبریز برگزار شد که به دلیل حساسیت‌های موجود به این موضوع ورود نشد، اظهار کرد: به دنبال اتحاد، همدلی و دوری از دو دستگی هستیم و یقیناً در انتخاب شهردار و رئیس شورا هم نهایت دقت را به خرج خواهیم داد تا در چهار سال آینده بدون تنش کارها را پش ببریم.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته، طی روزهای منتهی به آغاز به کار شورای شهر در خصوص گزینه‌های شهرداری تبریز بحث و گفت‌وگو می‌شود؛ البته در سوی دیگر موضوع ابقای آقای نجفی هم مطرح است.

محمدباقر بهشتی، یکی دیگر از منتخبان مردم در پنجمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر تبریز نیز به ایسنتاا گفت: تاکنون 27 شاخص برای شهردار تبریز تعیین شده و فعلاٌ بر روی مصداق‌ها صحبت نشده است.

وی تاکید کرد: شهرهایی مثل تهران و مشهد که شهردار انتخاب کرده‌اند به آن دلیل است که همه از لیست واحد وارد شورا شده‌اند و اجماع نظر وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما در انتخاب شهردار، در پی دادن شغل و سمت برای فرد نیستیم بلکه به دنبال شهردار برای این شهر هستیم تا بتواند مشکلات را به شیوه درست حل کند و متاسفانه در اغلب شهرهای ایران، شهرداران شهر فروش بوده‌اند نه شهردار!شهرداری غیر از شهر فروشی است.

بهشتی در خصوص انتخاب رئیس شورا گفت: اعضای لیست امید دکتر اکبرنژاد را انتخاب کرده‌اند و این موضوع فعلاٌ میان تمامی اعضا مطرح نشده‌است.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر خبر کناره‌گیری شهرام دبیری از نامزدی شورای شهر تبریز در فضای مجازی منتشر شده و باتوجه به این موضوع و توافقی که میان منتخبان لیست امید انجام گرفته، انتخاب شکور اکبرنژاد برای ریاست شورا محتمل است هر چند منتظر آغاز به کار شورا ماند.

بر اساس این گزارش، باتوجه به زمان بر بودن بررسی برنامه‌های گزینه‌های شهرداری تبریز، به نظر می‌رسد پروسه‌ی انتخاب شهردار تبریزطولانی شود.