رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای توسعه کشت کلزا در استان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، خسرو شهبازی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه کشت کلزا در استان، اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود 9 هزار تن کلزا در استان تولید شده که این میزان حدود 4.5 برابر سال گذشته است.

وی با اشاره به شکسته شدن رکورد تولید کلزا در یکی از مزارع کلزای استان در سال جاری، گفت: آخرین رکورد برداشت کلزا کشور به استان فارس و با تولید هشت تن و 200 کیلوگرم در سنوات گذشته مربوط می‌شود که این رکورد امسال و در یکی از مزارع استان کرمانشاه با تولید 9 تن و 271 کیلوگرم شکسته شد.

شهبازی با بیان اینکه برای سال زراعی جدید کشت حدود 13 هزار هکتاری کلزا را در استان در برنامه داریم، بیان کرد: تاکنون کشاورزان در سطح 6500 هکتار متقاضی کشت کلزا شده اند.

شهبازی با اشاره به اینکه در هیچ جای کشور تاکنون بالای 40 درصد روغن از کلزا استحصال نشده، اظهار کرد: درصد روغن کلزای تولیدی در استان در دو مورد به 48.86 و 47.8 درصد رسیده است.

شهبازی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می شود، بیان کرد: بی نیاز ی از واردات روغن در یک برنامه 10 ساله دنبال می‌شود.

خرید 643 هزار تنی گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان

شهبازی در ادامه با اشاره به خرید 643 هزار تنی گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان کرمانشاه تاکنون، گفت: امیدواریم امسال میزان خرید گندم از گندمکاران استان به 650 هزار تن برسد.

شهبازی بیان کرد: اگرچه امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش میزان تولید و خرید گندم در استان را شاهد بودیم، اما این میزان نسبت به سال ماقبل آن که شرایط نسبتا یکسانی از نظر بارندگی داشتیم و در مجموع 450 هزار تن گندم خریداری شد، عدد خوبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مجموع پولی که بابت خرید گندم باید به گندمکاران استان در سال جاری پرداخت شود را 834 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون 466 میلیارد و 300 میلیون تومان از این پول یعنی معادل 56 درصد پرداخت شده و تلاش می شود تا پرداخت مابقی مطالبات گندمکاران نیز به زودی انجام شود.

وی اظهار کرد: از مجموع 642 هزار تن گندم خریداری شده در استان کرمانشاه تنها بالای هشت هزار تن از این گندم ها بالای دو درصد سن زدگی داشته‌ که این مطلوب است.

توسعه کشت پاییزه چغندر قند را در استان در برنامه داریم

وی همچنین با بیان اینکه توسعه کشت پاییزه چغندر قند را در استان در برنامه داریم، بیان کرد: در سنوات گذشته تنها 100 هکتار چغندر پاییزه در استان کشت می شد که امسال بنا داریم این میزان را در استان به دو هزار هکتار برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت پاییزه چغندر قند به لحاظ پایین بودن نیاز آبی این کشت در استان دنبال می‌شود، افزود: کشت چغندر بهاره به دلیل نیاز آبی بالا باعث فشار آمدن و تخریب سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

شهبازی در ادامه با اشاره به در برنامه بودن توسعه کشت نخود پاییزه در استان کرمانشاه، اظهار کرد: توسعه کشت های نشایی به دلیل نیاز آبی کمتر و بهره وری بیشتر نیز در استان دنبال می‌شود.

پایین بودن سطح باغات استان کرمانشاه در مقایسه با متوسط کشوری

شهبازی سپس با اشاره به پایین بودن سطح باغات استان کرمانشاه در مقایسه با متوسط کشوری بیان کرد: امسال توسعه پنج هزار هکتاری باغات در استان را دنبال می کنیم که برای تحقق این مهم به حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

قیمت منطقی مرغ در بازار باید بین 7500 تا 8500 تومان باشد

شهبازی در ادامه اشاره ای هم به افت و خیزهای قیمت مرغ داشت و اظهار کرد: قیمت منطقی مرغ در بازار باید بین 7500 تا 8500 تومان باشد تا مرغداران وارد مرحله ضرر دهی نشوند و صنعت مرغداری در استان پا بگیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مرغداری های استان با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند.

شهبازی در ادامه با اشاره به صدور مجوز صادرات مرغ و تخم مرغ به کشور عراق در روز های گذشته، این اقدام را در راستای حمایت از مرغداران استان مثبت ارزیابی کرد.

وی در ادامه اشاره ای هم به اهمیت صادرات دام زنده به خارج از کشور داشت و بیان کرد: با توجه به طرفداران زیاد گوسفند نژاد سنجابی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و با توجه به اینکه با یک سوم پول حاصل از صادرات می‌توان ورادات گوشت را داشت، صادرات دام زنده می‌تواند ارز آوری زیادی برای استان همراه باشد.

شهبازی با اشاره به مطرح کردن درخواست از سر گرفته شدن صادرات گوسفند زنده، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سرگیری صادرات گوسفند زنده را به بعد از متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار موکول کرده است.

وی در ادامه با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در کشور به دلیل نیاز آبی بالا بجز در استان های گیلان، مازندران و بخش هایی از گلستان گفت: با این حال در غالب استان ها کشت برنج به صورت لکه ای انجام می‌شود و در استان کرمانشاه نیز در شهرستان های گیلانغرب، صحنه و هرسین کشت برنج انجام می شود، این در حالیست که مجموعه جهاد کشاورزی نه کشاورزان را ترغیب می کند و نه حتی هیچ حمایتی از آنها در این خصوص دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1700 هکتار از اراضی استان کرمانشاه به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است.