با وجود بیکاری نزدیک به 60 هزار نفر و نبود زمینه‌های شغلی در خود استان، اعزام نیروی کار از اردبیل به خارج از کشور زیرساخت‌های لازم را ندارد.

به گزارش مرور نیوز، موضوع اعزام نیروی کار به خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه چندی است طرح شده اما استان مرزی اردبیل سهمی از این طرح که مورد تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، ندارد.

نزدیکی اردبیل به جمهوری آذربایجان و حتی کشور ترکیه و از سویی جمعیت قابل توجه فارغ‌التحصیل دانشگاهی موقعیتی را فراهم ساخته که اعزام نیروی کار به خارج از کشور امکان‌پذیر بوده و حتی به سادگی قابل اجرا باشد.

با این وجود نه تنها خبری از اجرای این طرح در اردبیل نیست بلکه اخباری از اعزام نیروی کار اردبیل از طریق کاریابی‌های بین‌المللی سایر استان‌ها به گوش می‌رسد.

بین سال های 92 تا 95 نزدیک به 37 هزار اردبیلی برای پیدا کردن شغل به 15 کاریابی فعال در استان مراجعه کرده‌اند.

اغلب این افراد موفق به کسب شغل نشده‌اند و با این وجود گروهی نیز از طریق کاریابی‌ها به مشاغلی که چندان ثبات ندارد جذب شده‌اند.

با این وجود هنوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور در خود استان اردبیل اجرا نمی‌شود که یکی از دلایل آن نبود کاریابی بین‌المللی عنوان شده است.

در پی درج آگهی یکی از کاریابی‌های فعال استان برای اعزام نیروی کار، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: این کاریابی با یکی از کاریابی‌های بین‌المللی تهران تفاهم‌نامه داشته و اعزام از طریق آن ها صورت می‌گیرد.

قاسم رحیمی افزود: در خود استان اردبیل کاریابی بین‌المللی نداریم که نسبت به اعزام نیروی کار به خارج از کشور اقدام کنند و با این وجود کاریابی‌های موجود توانسته‌اند در سال های اخیر زمینه اشتغال تعداد قابل‌توجهی را موجب شوند.

بی‌توجهی به ایده‌های جدید در وضعیتی است که کارگروه اشتغال استان تمامی توان خود را صرف اعطای تسهیلاتی که بعضاً جذب نمی‌شود و بازخوانی جداول تسهیلات بانکی کرده است و به درستی مشخص نیست نیازمندی‌های توسعه اشتغال چه زمانی مورد توجه مسئولان قرار خواهد گرفت.