مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز مرمت قلعه روستای قورتان، به‌عنوان بزرگ‌ترین دژ تاریخی استان اصفهان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ، فریدون الهیاری اظهار داشت: با توجه به آغاز عملیات گسترده مرمت آثار تاریخی در محور شرق شهرستان اصفهان؛ عملیات مرمت دیواره‌های قلعه تاریخی قورتان به‌عنوان بزرگ‌ترین دژ تاریخی استان اصفهان، از اواسط مردادماه سال جاری آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: این طرح بااعتباری بالغ‌بر 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت می‌پذیرد.

حمید محمد نژاد، ناظر طرح‌های مرمت محور شرق شهرستان اصفهان نیز تأکید کرد: کار مرمت این قلعه عظیم تاریخی که بیش از 43 هزار مترمربع وسعت دارد به‌صورت متناوب از سال 1390 آغاز شده است، با توجه به تخریب تدریجی دیواره‌های این قلعه عظیم، کار مرمت دیواره‌ها و استحکامات این قلعه تاریخی ازجمله برج‌های قلعه از سال 1395 آغاز و در نیمه دوم سال 1396 پس از تخصیص اعتبار ادامه یافته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با تخصیص اعتبار لازم توانستیم پس از تملک دو خانه تاریخی در این قلعه، ابتدا مسجد جامع قلعه را مرمت کرده و سپس مرمت برج‌های قلعه را آغاز کنیم، افزود: در طی 2 سال گذشته مرمت کنگره‌ها و برج‌های قلعه از محور شمالی و شمال شرقی آغاز شده و ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم مرمت نزدیک به 570 مترمربع از دیواره‌ها، کنگره‌ها و برج‌های این قلعه عظیم تاریخی را در جداره‌های خارجی آن انجام دهیم، لذا ادامه آن در سال جاری ازجمله پیوند و آزادسازی و مرمت تمامی دیوار خارجی و مرمت و بازسازی بخش‌هایی از کنگره‌های بالای دیوارهای قلعه ادامه می‌یابد.

به گزارش تسنیم؛ ارگ تاریخی قورتان در منطقه شرق اصفهان و نزدیک شهر ورزنه و نزدیک منطقه‌ای باستانی به نام فارفان و در میانه روستای قورتان واقع شده است. برخی منابع تاریخی شالوده این قلعه تاریخی را به دوران پیش از اسلام نسبت داده و برخی دیگر نیز تاریخی بنای آن را به دوران دیلیمان در سده چهارم هجری قمری نسبت می‌دهند.

در حال حاضر این قلعه تاریخی با بیش از 4 هکتار، دارای مساحتی بیش از 43 هزار مترمربع و همچنین دارای بیش از 50 خانه تاریخی، 3 مسجد، 2 بازارچه، یک حمام، خانقاه، دو آسیاب و حتی در دورانی دارای 4 باغ بوده است.

در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی استان پس از ثبت ملی این اثر منحصربه‌فرد تاریخی، در تلاش است تا با حمایت از بخش خصوصی و حتی حمایت از مردم روستای قورتان، حیات در این قلعه تاریخی را تداوم بخشد به گونه‌ای که هم‌اینک 5 خانواده در این قلعه سکونت دارند.

همچنین در ایام مختلف سال به‌ویژه ایام محرم، مراسم‌های مختلف آئینی در این قلعه تاریخی توسط مردم روستا صورت می‌پذیرد که از آن جمله می‌توان به آئین مذهبی «زارخاک» اشاره کرد که همه ساله در عصر روز تاسوعا در سوگ شهادت امام سوم شیعیان و یاران باوفایش به صورتی آئینی باشکوه در حسینه و کوچه‌های این قلعه تاریخی برگزار می‌شود.