رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به تلاش جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت در کشور گفت: رغبت کشاورزان برای کشت گیاه "کینوا" در بعضی استان‌های کشور افزایش یافته اما در حوزه تغییر الگوی کشت جای کار زیادی وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، گودرز نجفیان در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور که امروز سه شنبه (۲۱شهریور) در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد با اشاره به چالش های چند سال گذشته در این بخش گفت: در این مدت فعالیت اصلی ما بر بهنژادی و معرفی ارقام جدید متمرکز بوده است. ما در این سه سال 43 رقم اصلاح شده معرفی کرده ایم که این به خاطر تلاش محققان به دست آمده است. از این 43 رقم 12 رقم گندم و شش رقم جو بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ما از سال 80 به طور جدی‌تر احساس کردیم که آب مشکل ساز خواهد شد، گفت: به همین دلیل از آن موقع کار اصلاح بذر را جدی شروع کردیم و نتایج خوبی هم گرفتیم. حاصل این فعالیت‌ها باعث شد تا در گندم به رکوردهای نزدیک به13 تن دست یابیم.
وی با بیان اینکه میانگین تولید گندم در کشور را باید از ۴.۳ تن به ۵.۵ تن برسانیم، گفت: تاکنون با توجه به بضاعت موسسه خوب عمل کرده ایم.
نجفیان از تلاش برای معرفی رقم های جدید در سال جاری اعلام کرد: امسال 15 رقم را در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم این رقم ها را معرفی کنیم، شش رقم از این 15 رقم در حوزه غلات است.
وی در خصوص کل بذرهای تولید شده در سال‌های اخیر گفت: ما در این مدت 450 تا 500 هزار تن بذر گواهی شده تولید کرده ایم.
این مسئول با تاکید بر بحث خصوصی سازی در تولید بذر اعلام کرد: قرار است در چند سال آینده بذر فقط توسط بخش خصوصی تولید شود. بذر نیازمند تغییر رویکرد است. با روش تولید دولتی -خصوصی کیفیت بهتر شد ولی هنوز جای کار دارد.
نجفیان با بیان اینکه یکی از مقوله های مهم در فعالیت موسسه مسائل به‌زراعی است، گفت: فاصله میانگین تولید کنونی با رکوردهای ثبت شده به همین موضوع باز می گردد. بذر خوب، روش و بستر کاشت مناسب باشد، تغذیه مناسب و کنترل آفات اگر در کنار هم باشد مزرعه تولید خوبی خواهد داشت اما در بسیاری از مناطق کشور هنوز به روش سنتی کشاورزی می شود.
وی با اشاره به عدم موفقیت برای تغییر الگوی کشت در کشور گفت: چون قوانین اجباری نداریم نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم.
نجفیان ادامه داد: در این راستا اگرچه برای کشت کینوا در بعضی استان‌ها رغبت پیدا شده اما این احتیاج دارد که کار بیشتری روی آن انجام شود. ما در زمینه اصلاح گیاهان دارویی نیز کاری نکرده ایم در حالی که این گیاهان با اقلیم ایران سازگار هستند.