استاندار ایلام گفت: طرح‌های کارآفرینی در روستاها حس امید را در جامعه تقویت می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، مهندس «محمدرضا مروارید» در همایش روز جهانی روستا و افتتاح 600 طرح کارآفرینی شهرستان آبدانان که همزمان با دیگر شهرهای کشور از طریق ویدئو کنفرانس توسط معاون اول رئیس جمهوری انجام شد، اظهار کرد: ایجاد مشاغل پایدار، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تزریق حس اعتماد به نفس و امیدواری در بین مردم را مهمترین اهداف راه‌اندازی طرح‌‎های کارآفرینی با حمایت صندوق کارآفرین امید در سطح روستاهای استان عنوان کرد.

وی افزود: حفظ کرامت و منزلت روستاییان با تقویت بنیه اقتصادی و مالی تولیدکنندگان، تکمیل زیرساخت‌های عمرانی و اجتماعی، استفاده از توانمندی زنان روستایی و ایجاد امید و نشاط در جامعه روستایی کشور از اولویت‌های اهداف و طرح‌های ماندگار و راهبردی دولت تدبیر و امید است.

استاندار ایلام با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی تونل بزرگ کبیرکوه و ایجاد و بهره‌برداری از مرز چیلات در دهلران اضافه کرد: با توسعه این طرح‌ها کار و تلاش، تولید و اشتغال در شهرستان‌های جنوب استان ایلام جان تازه‌ای می‌گیرد و بخش قابل توجهی از مشکلات مردم این مناطق بر طرف می‌شود.

وی ضرورت توسعه راه‌های استان و خروج همه مناطق از بن بست جاده ای را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: اجرای زیر ساخت‌های بخش کشاورزی و دامداری، تامین آب شرب شهرها و روستاها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام بخصوص در شهرستان نخبه پرور آبدانان در دستور کار مدیران قرار دارد.

مروارید نقش آفرینی مردم شهرستان آبدانان در عرصه‌های علمی و ایثارگری را ستودنی عنوان کرد و تاکید کرد: تسریع در ایجاد کریدور جاده‌ای پلدختر – دره‌شهر - آبدانان - دهلران با احداث تونل کبیرکوه از برنامه‌های مهم دولت و مدیریت استان ایلام است.

استاندار ایلام تعامل دولت و ملت را تنها راه غلبه بر مشکلات و نا امیدی دشمنان دانست و از مشارکت و مساعدت مردم استان ایلام در طرح سر شماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمت به مردم و ایجاد آرامش در روستاها از اولویت‌های دولت است، گفت: ارائه خدمات مستمر و ماندگار به مردم و ایجاد آرامش اجتماعی در روستاها از اولویت‌ها و اهداف راهبردی دولت تدبیر و امید است.

مروارید تاکید کرد: با همت و برنامه‌ریزی دولت در 2 سال گذشته 30 صندوق مشارکت عمومی با 6 هزار عضو و 600 میلیارد ریال سرمایه ثابت در این استان راه‌اندازی و در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وی در این ارتباط ویدئویی با معاون اول رئیس جمهوری به تشریح فداکاری و مرزداری مردم استان ایلام و فرهیختگی و ضریب بالای علمی مردم شهرستان آبدانان پرداخت.

مروارید ادامه داد: اینجا مدفن شهیدان همیشه جاوید تاریخ انقلاب اسلامی، زادگاه دانشمند هسته‌ای کشور شهید داریوش رضایی‌نژاد، سردارو مجاهد خستگی ناپذیر میادین جنگ و جهاد در لبنان، ایران و فلسطین شهید حاج صارم طهماسبی و خردسال ترین شهید کشور علی جرایه است.

وی به نمایندگی از مردم استان ایلام خواستار افزایش سرمایه صندوق‌های تولیدی و کارآفرینی استان، ایجاد اتحادیه بزرگ بازاریابی و بازگشت ارزش افزوده تولیدات کارآفرینان زحمتکش به مناطق خود شد.

استاندار ایلام به نقش کارگاه‌های کوچک و زودبازده در توقف مهاجرت روستاییان اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات میدانی، طراحی، اجرا و توسعه راه اندازی صندوق‌های محلی و کارگاه‌های تولیدی خانگی در روستاهای استان ایلام باعث مانایی روستاییان و مهاجرت معکوس تعدادی از ساکنان شهرها به روستاها شده است.

«سید محمدتراب میری» مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این همایش در سخنانی گفت: طرح راه‌اندازی صندوق‌های خرد جمعی و کارآفرینی یکی از تجارب موفق جهانی است که در صورت اجرای درست و نظارت هوشمند، باعث تقویت اقتصاد روستا، ماندگاری جمعیت و ایجاد رفاه نسبی روستاییان می‌شود.

میری از مهاجرت نگران کننده 40 درصدی جمعیت روستایی کشور به شهرها خبر داد و افزود: از مجموع یک هزار و 66 روستای استان ایلام، اکنون 400 روستای خالی از سکنه است.

وی یادآور شد: 90 درصد فعالیت اعضای صندوق‌های کار آفرینی امید در بخش کشاورزی و تولیدهای غذایی است که در طول سال نظارت کامل و رایگان فنی و مهندسی توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به آنها ارائه می‌شود.