بخشدار مرکزی خاش گفت: محصول پسته خاش علیرغم مرغوبیت به دلیل نبود صنایع بسته بندی نمی‌تواند با محصول دیگر نقاط کشور رقابت کند و به‌صورت فله‌ای به رفسنجان حمل می‌شود و با نام پسته رفسنجان به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی شجاعی  افزود: محصول پسته این منطقه علیرغم مرغوبیت به دلیل نبود صنایع بسته بندی نمی‌تواند با محصول دیگر نقاط کشور رقابت کند و به‌صورت فله‌ای به رفسنجان حمل می‌شود و با نام پسته رفسنجان به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.

وی نداشتن مجوز صادرات برای پسته‌کاران خاش را از دیگر مشکلات باغداران اعلام کرد و گفت: به علت انحصار فرآیند صادرات پسته عمده سود پسته‌کاران عاید دلالان و واسطه‌گران می‌شود.

اقتصاد کشاورزی زمینه اشتغال جوانان را در منطقه به وجود می آورد

به گفته شجاعی ورود بخش خصوصی به حوزه فرآوری محصول پسته می‌تواند اقتصاد کشاورزی منطقه را رونق دهد و زمینه اشتغال جوانان را فراهم آورد.

بخشدار مرکزی خاش گفت: 300 هکتار از باغ‌های بخش این به کشت انگور، 100 هکتار به میوه‌های سردرختی و 600 هکتار به کشت انار اختصاص دارد.

وی با اشاره به مرغوبیت محصول انار منطقه، افزود: عمده‌ این محصول در مناطق سنگان، پشت کوه و دشت آبخوان برداشت می‌شود.

شجاعی همچنین از وجود 1000 واحد گلخانه‌ای در بخش مرکزی خاش خبر داد و گفت: این بخش از نظر تعداد گلخانه رتبه نخست استان سیستان و بلوچستان را دارد.

وی اعلام کرد: بخش مرکزی خاش با تولید سالانه 3950 تن گوشت سفید از 31 واحد مرغداری و 2950 تن گوشت قرمز از 80 واحد گاوداری سنتی و 3 واحد گاوداری صنعتی نقش مهمی در تأمین پروتئین استان دارد.

وی افزود: تعداد دام‌های سبک بخش مرکزی 300 هزار رأس، شتر 8000 نفر و دام سنگین 4800 رأس است.

بخشدار مرکزی خاش با اشاره به این که 15 هزار نفر در این بخش به امر کشاورزی و دامداری مشغولند، یادآور شد: بخش مرکزی خاش 38 واحد صنعتی دارد که مهمترین آن کارخانه سیمان خاش با اشتغالزایی مستقیم 600 نفر، تولید سالانه 900 هزار تن و صادرات 35 درصدی محصول است.

به گفته وی بخش مرکزی خاش از معادن غنی و متنوع از جمله سنگ مرمر، آهک، منزیت برخوردار است و در حال حاضر 12 معدن در این منطقه فعالیت دارند.