رییس کل دادگستری استان کرمان به اقدامات خوب انجام شده در حوزه حقوق شهروندی در استان اشاره کرد و افزود: بازرسان هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی طی 6 ماهه ابتدای سال جاری در مجموع 682 فقره بازدید از سطح مراجع انتظامی و زندان های استان بعمل آورده‌اند.

به گزارش مرور نیوز،  یدالله موحد در جلسه هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی با بیان اینکه قانونگذار بحث حقوق شهروندی را بسیار جدی گرفته و با یک ضمانت اجرایی بسیار محکم رعایت حقوق شهروندی را مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد: متاسفانه توسط بعضی از کشورهای استکباری در حال حاضر بحث حقوق شهروندی و در کلان آن حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی از آن استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تعالیم عالیه ادیان الهی، هدف و غایت رشد، اصلاح و حفظ کرامت انسان هاست، افزود: بر اساس دین مبین اسلام و شرع مقدس احترام به کرامت انسانی و جایگاه انسان به عنوان خلیفه الله یک موضوع جدی است.

موحد با اعلام اینکه قانون اساسی ایران یکی از قوانین پیشرفته در زمینه حقوق شهروندی در دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: در قانون اساسی در 23 اصل از اصول قانون اساسی تحت عنوان حقوق ملت که برگرفته از شرع مقدس اسلام است تمام جوانب و حقوقی که می شود برای یک انسان متصور شد در نظر گرفته شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با بیان اینکه در سال 83 قانونی تحت عنوان «احترام به آزادی‌های مشروع  و حفظ حقوق شهروندی» تصویب و متعاقب آن قانون آیین دادرسی کیفری در سال 92 تصویب شده است، بیان کرد: قانونگذار بحث حقوق شهروندی را بسیار جدی گرفته است و با یک ضمانت اجرایی بسیار محکم رعایت حقوق شهروندی را مورد توجه قرار داده است.

موحد بیان کرد: بحث حقوق شهروندی که در درون قوه قضائیه دنبال می شود بیشتر ناظر بر رعایت حقوق شهروندی در رسیدگی های انتظامی، قضایی و اجرای احکام است که در قانون آیین دادرسی کیفری تحت عنوان حقوق دفاعی متهم و یا حقوق بزه دیده به آن توجه شده است.

وی یادآور شد: بر اساس ماده 7 قانون آیین دادرسی کیفری، قانونگذار تاکید کرده است اگر حقوق شهروندی نقض شود و یا ضوابط و مقررات ناظر بر حقوق شهروندی رعایت نشود، ضمانت اجرایی ماده 570 قانون مجازات اسلامی (مجازات های درجه 5) برای آن درنظر گرفته می شود.

موحد بیان کرد: کتابچه ای تحت عنوان حقوق شهروندی در دستگاه قضائی از سوی دبیرخانه هیات نظارت بر حقوق شهروندی در استان کرمان تدوین و در اختیار قضات استان قرار گرفته است که کار ارزشمندی است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بر اصلاح وضعیت بازداشتگاه هادر سطح استان کرمان تاکید کرد و افزود: باید با استاندارد نمودن بازداشتگاه‌های استان از تعطیل شدن آنها جلوگیری شود.