معاون عمرانی استاندار گیلان گفت: در حال حاضر در تمام بیمارستان‌های استان اتوکلاو فعال است و هیچ پسماند عفونی از بیمارستان‌ها خارج نمی‌شود و حتی در مطب‌های خصوصی که دارای زباله عفونی هستند هم تفکیک زباله صورت می‌گیرد.

‌به گزارش مرور نیوز، حجت شعبانپور در سومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان گیلان که به ریاست دکتر سالاری استاندار گیلان و با حضور لاهوتی نماینده مردم  لنگرود در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بیان کرد: گیلان دارای دو میلیون 500 هزار نفر جمعیت و 52 شهر است که به ازای هر نفر روزانه در شهر 850 گرم و در روستا 650 گرم زباله تولید می‌شود و روزانه شاهد تولید 1800 تن زباله در استان هستیم که در ایام پیک سفر این رقم به 2 هزارو 200 تن می‌رسد.

وی افزود: زباله‌های تولیدی در استان گیلان به بدترین شیوه دفن می‌شوند که دفن زباله مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند و علاوه بر آسیب به محیط زیست به سلامت جامعه آسیب می‌زند.

شعبانپور عنوان کرد:در حال حاضر کارگروه پسماند در مرکز استان و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران فعال است و تفکیک از مبدا بعد از مدت کوتاهی که متوقف شده بود، مجدد راه‌اندازی و اکنون 70 درصد تفیک زباله از مبداء ‌در استان صورت می‌گیرد.

وی در خصوص پسماند عفونی و بیمارستانی تصریح کرد: همینک در تمام بیمارستان‌های استان اتوکلاو فعال است و هیچ پسماند عفونی از بیمارستان‌ها خارج نمی‌شود و حتی در مطب‌های خصوصی که دارای زباله عفونی هستند هم تفکیک زباله صورت می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار تاکید کرد: 3 ‌کارخانه کمپوست در شهرهای رشت،انزلی و رودسر فعال بوده و دو کارخانه جدید در دست اجرا است و متاسفانه این کارخانه‌ها کمتر از ظرفیت اسمی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان یک استان ساحلی است و با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی دفن زباله شیوه مناسبی محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: همه لندفیل‌های ما مشکل ساز هستند و اما لندفیل سروان با توجه به اینکه در مرکز استان و در ورودی شهر رشت قرار دارد، با مشکلات بیشتری مواجه است.

شعبانپور ادامه داد: سراوان بالغ بر 40 سال مرکز دفن زباله شهر رشت و شهرهای اطراف است و روزانه بالغ بر600 تا 700 تن زباله وارد این محل می‌شود.

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به رانش زمین در سراوان در محل دفن زباله اظهار کرد: ما نباید به راحتی از کنار این اتفاق بگذریم، باید مسائل و خطرات ناشی بررسی شود.