رئیس جهاد کشاورزی سرایان گفت: یک میلیارد و 160 میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در راستای برطرف کردن مشکلات کارخانه شیر سرایان تزریق شده است.

به گزارش مرور نیوز، «موسی سلیمانی» دیشب (30 مهرماه) در جمع خبرنگاران گفت: در شهرستان سرایان روزانه حدود 20 تن شیر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که تولید سالانه شیر شهرستان 7 هزار و 530 تن است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان ادامه داد: تغییر الگوی دامی از دام سبک به دام سنگین، ناشی از شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه حادث شده است.

سلیمانی اظهار کرد: 20 درصد شیر تولیدی شهرستان به کارخانه فرآورده‌های لبنی شهرستان تحویل و 80 درصد آن به کارخانجات سایر استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری شیر با توجه به کیفیت و بار میکروبی آن انجام می‌شود، ادامه داد: از دامداران درخواست می‌شود نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در راستای افزایش کیفیت شیر اقدامات جدی‌تری را انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان در رابطه با شمار مراکز جمع‌آوری شیر در شهرستان سرایان گفت: هم‌اکنون پنج مرکز جمع‌آوری شیر در شهرستان سرایان فعال است که 2 مرکز نیز جدیداً در روستاهای  بغداده و بسطاق راه‌اندازی و با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت از محل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سیستم شیرسردکن برای ارتقای کیفیت شیر و جلوگیری از آلودگی‌های میکروبی مجهز شده‌اند.

سلیمانی بر ضرورت حمایت از دامداران و تولیدکنندگان تاکید کرد و عنوان کرد: مراکز جمع‌آوری شیر برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص انعقاد قرارداد شیرخام با کارخانجات فرآورده‌های لبنی را انجام دهند و تمهیدات لازم را اتخاذ و برای جلوگیری از هر گونه پیشامدی با یک کارخانه قرارداد منعقد نشود بلکه چند کارخانه در دستور کار قرار گیرد.

وی در راستای حمایت از کارخانه شیر بیان کرد: یک میلیارد و 160 میلیون تومان از محل تسهیلات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به کارخانه شیر پرداخت شده و امید می‌رود با اصلاح برخی رویه‌های نادرست در خصوص پرداخت مطالبات دامداران و مراکز جمع‌آوری شیر اقدام و در راستای رونق صنعت شیر و توسعه و تجهیز کارخانه اقدام تا از ظرفیت و پتانسیل کارخانه در راستای اشتعالزایی شهرستان سرایان استفاده شود.

وی با اظهار خرسندی از کیفیت تولید محصولات لبنی کارخانه شیر سرایان از مسئولین مراکز جمع‌آوری شیر و مدیرعامل کارخانه شیر سرایان خواست که با تعامل و همکاری با یکدیگر پروسه تولید و توزیع شیر و فرآورده‌های لبنی شهرستان را فعال نگه دارند تا شهرستان در زمینه تولید لبنیات دچار رکود نشود.

«محمد کریمی»، فرماندار سرایان نیز با ابراز خرسندی از کیفیت محصولات تولیدی توسط کارخانه شیر سرایان اظهار کرد: کارخانه شیر سرایان در بحث اشتغالزایی، موقعیت بسیار خوبی را در شهرستان ایجاد کرده و جوانان سرایانی در این کارخانه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به این‌که در حوزه رقابت، کارخانه شیر باید به سمتی پیش برود که به نفع شهرستان سرایان باشد، اظهار کرد کیفیت تولید و اعتمادسازی باید در دستور کار کارخانه شیر قرار گیرد.

فرماندار سرایان تاکید کرد: هزینه‌های مراکز جمع‌آوری شیر که شامل هزینه‌های ثابت و جاری است باید کاهش پیدا کند و سرانه مصرف شیر در شهرستان را باید افزایش دهیم و این کار را از مراسم مختلف می‌توانیم آغاز کنیم.