رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: در کشور ما هم مسمومیت‌های دارویی 70 درصد ارجاعات به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش مرور نیوز، بیتا دادپور امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، گفت: در زندگی امروز که تکنولوژی و ماشین حرف اول را می‌زند افراد به مواد شیمیایی، داروها، سموم و ... دسترسی دارند بدون اینکه اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض خطرناک و هشدارهای مربوطه داشته باشند.

وی اظهار کرد: این موضوع باعث شده متاسفانه شاهد افزایش شیوع مسمومیت‌های تعمدی و اتفاقی در جامعه باشیم.

دادپور با بیان اینکه مصرف بیش از حد داروها شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در دنیا است، بیان کرد: در کشور ما هم مسمومیت‌های دارویی 70 درصد ارجاعات به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور را به خود اختصاص می‌دهند. 

وی افزود: این نکته بسیار مهم است که هیچ دارویی خودسرانه استفاده نشود و مصرف داروها حتما با نظر پزشک  باشد طی سال گذشته بارها برخورد داشته‌ایم که مسمومینی که  در اورژانس و بخش بیمارستان امام رضا(ع) بستری شدند به دلیل مصرف داروهایی که افراد از عطاری‌ها جهت درمان مشکلات مختلف مانند کمک به ترک اعتیاد، ایجاد سرخوشی و آرامش و کمک به کنترل درد، کاهش وزن و موارد این چنینی تهیه کرده است.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد  با اشاره به اینکه هر دارویی در کنار اثرات درمانی ممکن است عوارض و خطراتی داشته باشد، عنوان کرد: اگاه باشیم که داروهای گیاهی همیشه بی‌خطر نیستند و گاه منجر به عوارض شدیدی در افراد می‌شود برای نمونه چندی پیش خانم میانسالی که به مدت چند ماه جوشانده گیاه خارخسک به منظور کاهش وزن را مصرف می‌کرده است به دلیل عوارض شدید کبدی در بخش بیمارستان امام رضا(ع) بستری شده است.

وی افزود: به طور کلی چند گروه از افراد بیش از دیگران در معرض خطر مسمومیت‌های دارویی قرار دارند دسته اول کودکان هستند که مصرف اتفاقی حتی مقادیر کمی از داروها ممکن است برای آنها خطرناک باشد  به همین دلیل باید داروها را دور از دید و دسترس کودکان به ویژه کودکان زیر 5 سال قرار داد و آن‌ها را در ارتفاعات بالا و در کمدهای مجهز به قفل نگهداری کرد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد خاطرنشان کرد: همچنین در هنگام بیماری کودکان مراقب باشید که اگر اثر مورد نظر را از دارو به دست نیاوردید بدون مشورت با پزشک دز تکراری دارو به وی ندهید داروی استامینوفن که برای کاهش تب در کودکان تجویز می‌شود باید براساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک داده شود و مقادیر بیش از حد این دارو می‌تواند منجر به مسمومیت و عوارض کبدی شود.

دادپور با بیان اینکه باید به کودک تفهیم کرد این ماده دارو است، گفت: باید از استفاده از کلماتی  مانند شکلات، به‌به و آبنبات به جای دارو در جلوی کودکان اجتناب کرد همچنین موردی که به کرار شاهد ان هستیم نگهداری شربت متادون که جهت ترک اعتیاد استفاده می‌شود در ظرف‌های خالی نوشابه است که منجر به مصرف دارو مسمومیت و مرگ کودکان شده است بر همین اساس نباید شربت متادون را در داخل یخچال و در کنار بقیه نوشیدنی‌ها نگه داشت.

وی با تاکید بر اینکه شربت متادون بسیار سمی است، اضافه کرد:  فرد مصرف‌کننده آن باید را دور از سایر افراد خانواده و در کمد قفل‌دار نگهداری کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد دسته دیگری از افرادی که در معرض خطر مسمومیت‌های دارویی قرار دارند را افراد مسن برشمرد و بیان کرد: باید در مصرف داروی افرادمسن نظارت داشته باشیم چرا که این افراد به دلایلی مانند تشابه ظاهری داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی‌سوادی و یا کم‌سوادی و یا ناخوانا بودن مقادیر مصرف دارو ممکن است داروی خود را اشتباه یا به طور تکراری مصرف نمایند که می‌تواند موجب مسمومیت دارویی در این افراد شود.

دادپور گفت: براین اساس می‌توان  با یادداشت کردن واضح و درشت و خوانای دفعات مصرف دارو و قراردادن قرص‌ها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم‌بندی شده از مصرف اشتباه دارو در این افراد جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه بیماران افسرده و یا کسانی که تعادل رفتاری نداشته یا سابقه خودکشی دارند دسته دیگری از افرادی هستند که در خطر مسمومیت‌های دارویی قرار دارند، خاطرنشان کرد: باید داروها را دور از دسترس این افراد قرار داد تا مراقبت‌های دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی آنها به عمل آورد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ادامه داد: همچنین افراد باردار نیز با توجه به شرایط خاصی که دارند در خطر مسمومیت های دارویی قرار دارند و مصرف داروها در این افراد ممکن است به اثرات نامطلوب مادر و جنین منجر شود.

دادپور با تاکید بر اینکه مسمومیت‌های دارویی و حتی اقدام به خودکشی با دارو  ممکن است در فاز اولیه علامتی نداشته باشد و بعد از مدتی به طور ناگهانی عمل کند، تصریح کرد: در حال حاضر درمان نگهدارنده با متادون و یا بوپرنورفین یا همان ب 2 یک درمان توصیه شده برای بیماران دچار سوء مصرف مواد مخدر خطرناکی مانند هروئین می‌باشد. اما مصرف آن باید وقت با تجویز پزشک باشد و از تهیه شربت متادون از افراد غیر پزشک باید خودداری شود.

وی عنوان کرد: چرا که هم میزان متادون مورد نیاز در شربتی که فرد غیر پزشک عرضه می‌کند مشخص نیست ضمن اینکه ممکن است همراه ناخالصی‌هایی باشد که مصرف آن منجر به بروز عوارض خطرناک می‌شود. ناخالصی‌های موجود در برخی از مواد مخدر می‌تواند از خود ماده مخدر مرگ‌بارتر باشد همچنین مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروها خواب‌آور و آرام‌بخش می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و یا حتی مرگ در فردمصرف کننده شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مصرف داروهای هورمونی با هدف بدن‌سازی در جوانان می‌تواند سبب بروز عوارض وخیمی شود، اظهار کرد: عقیمی، نارسایی‌قلبی و کبدی، کوتاهی قد و تغییر فرم بدن در مردان و پرمویی و خشونت صدا در خانم‌ها عوارض قلبی و عروقی و حتی مرگ می‌تواند از عوارض مصرف خودسرانه این داروهای هورمونی شود.

دادپور افزود: پیشگیری از مسمومیت‌ها می‌تواند با استفاده از دو روش اطلاع‌رسانی و توجه به مواردی از مسمومیت مورد غفلت واقع می‌شوند انجام شود.

وی با نزدیک شدن به فصل سرما توجه خاص به مسمومیت با گاز دی اکسید کربن که کشنده‌ترین مسمومیت غیر عمدی در کشور است و شیوع آن در فصل زمستان بالا است تاکید می‌شود.