معاون آبزی پروری سیستان وبلوچستان گفت: در سیستان وبلوچستان 20 سایت پرورش میگو با42 هزار هکتار مساحت شناسایی شده است‌.

به گزارش مرور نیوز، میران صداقتی گفت: سواحل سیستان و بلوچستان بهشت آبزی پروری ایران ‌بوده، چراکه به دلیل نزدیکی به خط استوا و درجه حرارت مطلوب در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو هستند‌.

وی بیان کرد: میزان بالای مزارع و زمین‌های مستعد پرورش میگو در چابهار توجه ویژه سرمایه گذاران و اهتمام دولت را می‌طلبد و از نظر کارشناسان سرمایه گذاری در پرورش میگوی چابهار بسیار مقرون به صرفه است و اصل سرمایه در مدت زمان اندکی برمی‌گردد.

به گفته صداقتی، سایت پرورش میگوی گواتر چابھار با 4000 ھکتار مساحت غیر مفید و 2850 ھکتار مساحت مفید در قالب 107 مزرعه 20 ھکتاری و 6 مزرعه 200 ھکتاری فعال است. 

وی اظهار کرد: امسال 7 سرمایه‌‌گذار با زیر کشت بردن 26 مزرعه در سایت گواتر مساحتی بالغ بر 700هکتار را به زیرکشت میگو برده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد سه برابری در میزان مساحت کشت را داشته است.

معاون آبزی پروری سیستان وبلوچستان افزود:‌ هرچند این میزان مساحت بالای سایت پرورش میگوی گواتر و کل 20 سایت پرورش میگوی شناسایی شده در چابهار چیزی نیست و لازم است سرمایه گذاران توجه ویژه تری نشان دهند و دولت نیز زیرساخت‌های سایر سایت‌های شناسایی شده را تامین کند. 

وی ادامه داد: بنا به برنامه ریزی‌ھای انجام شده، قرار بوده در سال جاری بیش از 1000 ھکتار به زیر کشت برود که به دلایلی چون کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بھره برداران و فرسودگی شبکه برق مقدار کمتری میگو در سایت کشت شد. 

وی عنوان کرد: امسال 1200 تن میگو از سایت پرورش میگوی گواتر برداشت شده است که بیش از 90درصد آن به بازارهای کشورهای امارات، روسیه و اروپا صادر و بقیه به مصرف داخلی می‌رسد.

معاون آبزی پروری سیستان وبلوچستان تصریح کرد: نوع میگوی کشت شده در سایت گواتر وانامی شیشه‌ای است که به گفته مقصودی بسیار بازار پسند ومورد توجه بازار بین المللی است. 

وی گفت: با نظارت دامپزشکی و 700 مرتبه آزمایش‌های مختلف‌ هیچ نوع بیماری درمیگوهای پرورش یافته پیدا نشده است و شایعاتی که درباره بیماری لکه سفید وتلف شدن میگو‌های گواتر اخیرا در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده کاملا بی اساس است، میگوهای تنها یک مزرعه تلف شدند که دلیل آن ناشی از کمبود آب و اکسیژن و رشد جلبک بوده است.