پاسداشت روز ملی صادرات در سکوت تمام حکایت عجیب و غریبی است که نشان می دهد صادرات در استان اردبیل به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی همچنان در ریل غفلت و بی توجهی به سر می‌برد.

به گزارش مرور نیوز،  روز ملی صادرات در حالی در سکوت غریبانه سپری شد که کاهش چشمگیر صادرات استان اردبیل در یک سال اخیر که منجر به تغییر مدیریت گمرکات استان شد دلیل روشنی است تا همگان به این اصل اذعان کنند که کاهش صادرات نفس صادرکنندگان و تجار استان اردبیل را در ترانزیت کالا به شمارش انداخته است. 

از عجایب استان اردبیل اینکه به رغم کند شدن روند صادرات از تنها گمرک فعال این استان واردات نیز به حال تعطیلی کشیده شده و تنها گمرک فعال استان تنها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کند. 

فرماندار بیله سوار با تحسین شرایط صادرات چمدانی در بیله سوار که رتبه نخست کشوری را به دست آورده است، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 شرکت صادراتی در منطقه مرزی بیله سوار فعالیت می کنند که این شرکت‌ها صادرات و ترانزیت خود را به مقصد کشورهای مختلف انجام می دهند. 

آرام حلیم با اشاره به اینکه در نیمه اول امسال 200 هزار و 500 تن کالا از طریق گمرک بیله سوار صادر شده است ادامه داد: عمده این صادرات به مقصد کشورهای آذربایجان، آسیای میانه، حوزه قفقاز و عراق انجام شده است. 

وی با اذعان به اینکه 10 درصد رقم صادرات گمرک بیله سوار افزایش یافته است، عنوان کرد: ارزش ریالی این صادرات 37 میلیارد تومان بوده است. 

این مسئول از حل مشکلات بازرسی در حوزه صادرات و همچنین نصب دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار خبر داد. 

اما اگر از این آمارهای تبلیغاتی عبور کنیم به گفته رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ارزش صادرات استان اردبیل در نیمه اول امسال به کمتر از 16.8 میلیون دلار رسیده است که یک رشد منفی 26 درصدی را نشان می دهد. 

بهروز پورسلیمان میزان صادرات استان را به وزن 25.8 هزار تن با رشد یک درصدی نسبت به سال قبل اعلام کرد و افزود: میزان واردات به استان نیز 5.5 هزار تن و به ارزش 13.9 میلیون دلار بوده است. 

وی جهش میزان صادرات چمدانی را به ارزش 15.1 میلیون دلار با رشد مثبت 229 درصدی خواند و اظهار کرد: ترانزیت خارجی کالا از استان اردبیل در مجموع به ارزش 456.9 میلیون دلار بوده است. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل مصنوعات پلاستیکی، سیب زمینی، پروپیلن، بیسکوئیت و سایر کالاهای صنعتی را از عمده کالاهای صادراتی استان برشمرد و اضافه کرد: عراق، آذربایجان و ترکمنستان در صدر مشتریان ما بوده اند. 

پورسلیمان به کاهش چشمگیر صادرات سیب زمینی نیز اشاره کرد و گفت: کمتر از 1.3 میلیون دلار و به وزن 7.4 هزار تن صادرات سیب زمینی از استان اردبیل به ثبت رسیده است. 

وی به کالاهای وارداتی به استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ورود ماشین آلات خط تولید، برنج، ژنراتور تولید برق و گرما و مصنوعات فلزی از عمده کالاهای وارداتی استان بوده که اغلب از ترکیه و آلمان به گمرکات ما وارد شده است.

اما نارضایتی صادرکنندگان از بابت موانع پیش روی این حوزه نیز شنیدنی است به طوری که در نشست اخیر مسئولان با فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان عمده گلایه ها از عملکرد گمرک، بستن تعرفه های کمرشکن، پرداخت نشدن جوایز صادراتی، وضعیت نامناسب گمرک بیله سوار از نظر صادرات، سختگیری ها و تنگ نظری ها و محدود شدن کالاهای صادراتی حکایت دارد. 

اما نبود تجهیزات و امکانات در تنها گمرک فعال استان اردبیل سبب شده تا صادرات بسیاری از محصولات با مشکلات روزافزونی روبرو شود به طوری که نبود ارزیاب و دستگاه ایکس ری مانع از صادرات صنایع دستی استان، محصولاتی نظیر کشمش و خرما و همچنین کالاها و مایحتاج اساسی می شود که این خود اذهان صادرکنندگان را در این برهه مشوش کرده است. 

هر چند یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی توجه به صادرات و بازارهای جهانی است اما چالش های پیش رو به ویژه تنگ نظری‌ها در گمرکات استان و پاسخگو نبودن مدیران این حوزه در سال های اخیر مشکلات جدی را برای تجار به وجود آورده تا تعداد زیادی از آنها عطای کار در این بخش را به لقایش ببخشند.