معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری همدان توصیه کرد: عوارض مصرف ماده‌ مخدر گُل، واقع‌گرایانه به جوانان گفته شود.

به گزارش مرور نیوز، علی‌اصغر ناظری‌پور سه‌شنبه 2 آبان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان، گفت: برخی برای اینکه جوانان به دام اعتیاد گل نیفتند آنها را می‌ترسانند و می‌گویند با یک‌بار مصرف این ماده‌مخدر هم فرد معتاد می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی جوانان هم بر اساس کنجکاوی یا هر احساس دیگری اقدام به مصرف این ماده‌ مخدر می‌کنند و می‌بینند چیزی نمی‌شود بنابراین تصور می‌کنند صحبت‌ها درباره اثرات سوء این نوع ماده دروغ است.

ناظری‌پور با بیان اینکه باید گفته شود اعتیاد به مرور فرد را مبتلا می‌کند، افزود: نگرانی شدید در زمینه ماده‌مخدر گُل داریم به طوریکه مصرف این گیاه پدیده جدیدی است که در همدان در حال رخ دادن است.

وی  با بیان اینکه در دهه 80 بذر گیاه گل به ایران آمد و شخصی با اسم مستعار آرتا آن را پخش کرد، گفت: کشت این گیاه برای نخستین‌بار در اطراف تهران با بی‌توجهی مواجه شد اما پس از چند سال به بازار تهران و سایر استان‌ها ورود یافت. 

ناظری‌پور تاکید کرد: متأسفانه مردم تصور کردند این گیاه در مقایسه با مصرف شیشه، حشیش و تریاک عوارضی ندارد بنابراین به سمتش گرایش یافتند گرچه هنوز پژوهش‌های زیادی درباره آن صورت نگرفته اما گفته می‌شود مصرف‌کنندگان این ماده‌ مخدر دچار اضطراب شدید و وحشت‌زدگی می‌شوند.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی عوارض مصرف ماده‌ مخدر گل بیان کرد: درمان اعتیاد به ماده‌ مخدر گل دارو ندارد و تنها با علامت‌ درمانی قابل درمان است چرا که مصرف‌کننده دچار علامت افسردگی، بی‌انگیزگی و اضطراب شدید می‌شود.

ناظری‌پور ابراز کرد: براساس رصد پلیس در سطح کشور شاهد افزایش کشفیات این نوع ماده‌مخدر هستیم و این امر نشان می‌دهد عده‌ای به سمت مصرف آن گرویده‌اند، در همدان هم کشف‌های خوبی داشته‌ایم به طوریکه در چند ماه گذشته پیش از وارد این ماده به بازار توزیع‌کنندگان دستگیر شدند.

معاون فرماندار همدان ادامه داد: نماینده جهادکشاورزی نیز این اطمینان را داده که مراقبت‌های لازم را بر روی زمین‌های کشاورزی دارد و کشت‌ها را کنترل می‌کند.

وی با بیان اینکه مسأله خاص حاد بحرانی در همدان نداریم، اظهار کرد: گیاه ماده گل خطرناک بوده و به مرور اعتیادآور است اما امیدوارم به سمتی نرویم که احساس شود وضعیت خاصی است.

معاون فرماندار در پایان یادآور شد: در دهه 90 اوج مصرف شیشه بوده و تبعات توهم داشت اما امروزه شاهد کاهش مصرف شیشه هستیم.