معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی اظهار کرد: 52 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تاکنون در 21 استان کشور تاسیس شده است.

به گزارش مرور نیوز، سیدحمید کلانتری دیروزدر دومین همایش سراسری مدیران تعاونی توسعه و عمران شهرستانی کشور در گلپایگان افزود: تعداد تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی در اولین همایشی که اواخر سال گذشته در رامسر برگزار شد 22 تعاونی بود که هم اکنون به 52 شرکت رسیده است.

وی گفت: تاکنون در هفت شهرستان اصفهان، تعاونی توسعه و عمران تشکیل شده که این استان در سطح کشور اول است و به همین دلیل نیز دومین همایش سراسری مدیران تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در گلپایگان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه تعاونی توسعه و عمران با هدف جلب مشارکت مردم در فعالیت های عمرانی، اقتصادی و مدیریت توسعه در مرکز شهرستان و روستاها تشکیل شده است، تاکید کرد: تعاونی ها نقش موثری در کوچک سازی و تصدی گری دولت دارند.
کلانتری تصریح کرد: ارائه خدماتی از قبیل لوله کشی آب روستایی، مسکن روستایی و راه روستایی از جمله خدماتی است که با شکل گیری درست تعاونی های توسعه و عمران از چرخه وظایف دولت خارج و به تعاونی ها سپرده می شود.

وی گفت: استفاده از منابع خُرد مردمی و توسعه به معنای جامع کلمه از اهداف عمده طرح تعاونی توسعه و عمران شهرستانی است که از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل افراد در این حوزه باید بهره برد.

وی همچنین بر اهمیت توسعه مشارکت مردم در ایده و نوآوری و طرح های جدید تاکید کرد و گفت: با جمع آوری سرمایه های اندک مردم، می توان در فعالیت های ارزشمند توسعه و عمرانی سرمایه گذاری کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح روستا تعاون و تعاونی های دهیاری ها را گوشواره هایی برای تعاونی های توسعه و عمران توصیف کرد و افزود: تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی، تعاونی های مادر، هماهنگ کننده و پیشتاز محسوب می شوند و تا زمانی دارای پشتوانه و سرمایه اجتماعی هستند که از مدیریت قوی و عملکرد مطلوب باشند.

کلانتری با اشاره به اصل 44 قانون اساسی که بر اساس آن نظام اقتصادی کشور به سه بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود بر لزوم همکاری دستگاه های اجرایی برای رفع مشکلات تعاونی ها بخصوص تعاونی توسعه و عمران در راستای توسعه و آبادانی و رفع معضل بیکاری در شهرها و روستاها تاکید کرد.

وی همچنین با قدردانی از فعالیت تعاونی توسعه و عمران شهرستان ها گفت: مدیریت خوب، اعتماد سازی و ارتباط صادقانه با مردم و ارائه گزارش بموقع و شفاف عملکرد، نقش موثری در جلب سرمایه مردمی و همکاری مسوولان با تعاونی ها دارد.

در این همایش همچنین علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، حسین فراست فرماندار و حجت الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی امام جمعه گلپایگان نیز در سخنانی با اشاره به پیشینه و توانمندی های علمی فرهنگی، اقتصادی و گردشگری گلپایگان، همکاری بیشتر مسوولان برای گسترش فعالیت تعاونی توسعه عمران این شهرستان در راستای انجام طرح ها بخصوص ایجاد مجتمع گردشگری حاشیه سد کوچری را خواستار شدند.