رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، خوزستان را اولویت نخست سازمان محیط زیست عنوان کرد.

به گزارش مرور نیوز، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه خوزستان اولویت اول سازمان محیط زیست است، شامگاه دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در محل استانداری به سو مدیریت مصرف آب در طول دهه های گذشته در کشور اشاره کرد و عامل ایجاد بزرگ ترین صدمات به محیط زیست طی 40 سال اخیر را انسان ها عنوان کرد و گفت: مصرف بی رویه منابع آب از جمله آب های زیرزمینی سبب شده شرایط خشکی امروز را شاهد باشیم.

وی، وضعیت امروز و مشکلاتی که با آن روبرو شده ایم را نتیجه عملکرد سو مصرف آب توسط افراد دانست و اظهار کرد: بدون آینده نگری و کارشناسی موجب مصرف بی رویه منابع آبی خود شدیم.

کلانتری، استقرار صنایع فولاد و پتروشیمی در مرکز کشور بجای توسعه در سواحل جنوبی کشور و همچنین استفاده نکردن از روش های نوین آبیاری و مدرن سازی کشت را از عوامل هدررفت آب در کشور عنوان کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به شرایط فعلی و نیمه خشک و نیمه بیابانی ایران بر سازگاری و زندگی با کم آبی تاکید نمود.

معاون رئیس جمهوری به تلاش های دولت برای مهار ریزگردها با منشا خارجی اشاره کرد و اذعان داشت: جلسه ای با سفیر ترکیه برگزار و مقرر شد کمیته ای سه جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و ترکیه برای مقابله با ریزگردها تشکیل گردد.

عیسی کلانتری به جایگاه ویژه استان خوزستان برای دولت اشاره و بیان کرد: رئیس جمهوری دستور داده خوزستان برای سازمان محیط زیست کشور اولویت اول باشد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در حوزه تالاب هورالعظیم خوشبختانه در طول یک سال گذشته ریزگردهایی که منشا آن از این حوزه بوده تا حدودی برطرف شده است.

وی به مشکلات عدیده ای که موج جدید ریزگردها برای مردم خوزستان ایجاد کرده است اشاره و اذعان کرد: اخیرا با تعطیلی 2 روزه مدارس و ادارات شرایط سختی برای مردم ایجاد شده و انتظار مردم این است که حقابه های تالاب ها تامین شود و اعتبارات لازم اختصاص یابد.

شریعتی با بیان اینکه در خوزستان مجموعا 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی داریم گفت: متعهد هستیم تا پایان سال با عملیات مختلف از جمله کشت نهال، آب اندازی، قرق کردن و مالچ پاشی این کانون ها را مهار کنیم و در یک بازه زمانی 5 تا 6 ساله کل 320 هزار هکتار کانون های فعال ریزگرد در خوزستان را مهار نماییم.