رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه میزان اشتغال پذیری دانش آموختگان این دانشگاه از سایر دانشگاه ها بیشتر است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، 75 تا 80 درصد دانش آموختگان این دانشگاه جذب بازار کار شده اند.

به گزارش مرور نیوز، محمد حسین امید روز پنجشنبه بیان داشت: میزان اشتغال پذیری دانش آموختگان این دانشگاه از سایر دانشگاه ها بیشتر است.

وی در نشست خبری در بیرجند افزود: از مجموع دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط 20 تا 25 درصد آنان فاقد شغل هستند این درحالی است که این رقم در دیگر دانشگاه ها 40 درصد است.
وی با اشاره مشکل اشتغال اظهار کرد: یکی از نسخه های مهم، سریع و کم هزینه حل معضل بیکاری مردم بویژه دانش آموختگان دانشگاهی آموزش های مهارتی است.
وی ادامه داد: آموزش های مهارتی در کشور هنوز جای خود را باز نکرده است و مردم بیشتر به دنبال آموزش های نظری هستند و براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم آموزش های مهارتی باید 30 درصد باشد اما اکنون کمتر از 15 درصد است.

 

گسترش آموزش های مهارتی نیاز به عزم عمومی دارد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه ترویج آموزش های مهارتی نیاز به همکاری رسانه ها دارد، تاکید کرد: گسترش آموزش های مهارتی نیاز به عزم عمومی دارد و تاکید رهبر معظم انقلاب هم بر توجه به این امر است.
وی بر سوق دادن مردم به سمت آموزش های مهارتی به جای مدرک گرایی تاکید کرد و گفت: مدرک گرایی را باید در کشور کمرنگ کنیم و مهارت را ارتقا دهیم.
محمدحسین امید با اشاره به کاهش کد رشته های این دانشگاه یادآور شد: در سال 94 این دانشگاه 16 هزار کد رشته داشته اما برای بهمن امسال تعداد آن به 6 هزار و 200 مورد کاهش یافته که این امر نشانگر حرکت به سمت کیفی سازی است.
وی افزود: همچنن تعداد مراکز علمی و کاربردی کشور در سال گذشته یک هزار و 72 مرکز بوده که در مهرماه امسال به 840 مرکز رسیده است.

کارگر

نقش کارآفرینی دانش آموختگان این دانشگاه برجسته تر  خواهد شد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تعداد دانشجویان این دانشگاه را حدود 450 هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود 20 درصد این دانشجویان در بهمن ماه امسال فارغ التحصیل شوند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی کشور برای کمک به تامین نیروهای مهارتی خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرده است افزود: با توجه به اینکه طرح آمایش این استان تهیه و ظرفیت های آن در حوزه های مختلف مشخص شده این دانشگاه برای تربیت نیروهای مهارتی مورد نیاز این منطقه آماده است.
امید با اشاره به اینکه رسالت این دانشگاه تربیت دانشجویان کارآفرین است اظهار کرد: تلاش می کنیم امسال و سال آینده نقش کارآفرینی دانش آموختگان این دانشگاه برجسته تر و پرنگ تر شود.
وی با اشاره به اینکه این دانشگاه به سمت ماموریت گرایی حرکت کرده است، ادامه داد: اگر مراکز آموزش علمی کاربردی به سمت ماموریت های خود بروند افرادی تربیت می کنند که آنها با حرفه و رشته آشناتر می شوند که این همان ایجاد روحیه کارآفرینی است.
وی یادآور شد: در کنار مراکز آموزشی این دانشگاه، در حال تاسیس مراکز رشد هستیم با هدف اینکه این مراکز صرفا به آموزش نپردازند بلکه مساله فناوری را مطرح و تبدیل دانش به محصول و ثروت را دنبال کنند.
وی با اشاره به فعالیت 840 مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور گفت: از این تعداد در کنار 50 مرکز آموزشی، مراکز رشد راه اندازی شده که در این زمینه تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: دانشجویانی که در این مراکز رشد شرکت دانش بنیان تاسیس کنند از تسهیلات ارزان قیمت دانشگاه بهره مند می شوند و علاوه براین هم می توانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و سایر صندوق های حمایت از فناوری هم استفاده کنند که همه این اقدامات مقدمه سازی برای ایجاد شغل است.

دانشگاه آزاد

ظرفیت پذیرش دانشجو از کشورهای همسایه را داریم

امید با بیان اینکه دانشگاه های علمی و کاربردی استان ها ماموریت های خاص هم دارند که یکی ماموریت های بین المللی است گفت: اکنون خراسان جنوبی به دلیل هم مرزی با افغانستان ظرفیت پذیرش دانشجو از این کشور را دارد و یا ایجاد مراکزی از این دانشگاه در افغانستان هم امکانپذیر است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه باید مراکز آموزشی این دانشگاه در مسیر ماموریت خود حرکت کنند یادآور شد: هم اکنون 15 مرکز آموزش علمی و کاربردی در خراسان جنوبی وجود دارد.
به گفته وی، شهریه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی از سایر دانشگاه ها کمتر است و در سال جاری تا 10 درصد اجازه افزایش شهریه را داریم.
امید با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی ماموریتی در تحصیلات تکمیلی ندارد، اظهار کرد: در عین حال از سال 98 به صورت محدود در مراکز آموزشی پیشرفته در جوار صنعت با توجه به نیاز، امکان تحصیلات تکمیلی وجود خواهد داشت.
وی افزود: پارسال توافق نامه ای بین دانشگاه و نیروهای مسلح به امضا رسید تا افراد در دوره سربازی بتواند دوره های پودمانی مهارتی را طی کنند و بعد از سربازی با ادامه آن مدرک مهارتی را اخذ کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به توقف ایجاد مراکز جدید علمی کاربردی، گفت: اما در خراسان جنوبی امتیازی داده شده تا نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی که می توانند اشتغال ایجاد کنند و نیاز به افراد متخصص دارند مراکز علمی و کاربردی راه اندازی شود.
وی ادامه داد: همچنین برای دانشجویان این دانشگاه در شهرستان نهبندان تخفیف 15 درصدی شهریه و در مرکز خراسان جنوبی این تخفیف برای پنج درصد دانشجویان شناسایی شده توسط دانشگاه پیش بینی شده است.