با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، نشست خبری برگزاری نخستین مجمع سلامت استان برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز از مشهد،سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه مجمع سلامت تا کنون در 20 شهرستان استان تشکیل شده است، گفت: این مجامع در راستای اجتماعی کردن امر سلامت در سطوح مختلف محلات، شهرستانی و استان شکل می گیرد.

وی افزود: این مجامع در سطح هشت شهرستان باقیمانده تا 23 فروردین ماه راه اندازی می شود و مجمع استانی هم در این تاریخ با حضور وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیش از یک هزار نفر از دست اندرکاران و شرکای سلامت در بخش های مختلف مردمی، خصوصی، عمومی و دولتی برگزار می شود.
وزارت بهداشت

 وی با اشاره به اهمیت تشکیل این مجمع افزود: امروز دنیا در سه مقوله  امنیت، تعلیم و تربیت و سلامت به سمت اجتماعی نمودن موضوع حرکت می کند که در این راستا اهمیت اجتماعی و فراگیر کردن موضوع در حوزه سلامت اهمیت بیشتری دارد و نگرش دولت تدبیر و امید هم حرکت در این راستاست.

 وی از همه مباحث مورد پیگیری این مجمع که در وهله نخست در سطح شهرستانی و استانی شکل گرفته، گسترش موضوعی سلامت در حوزه های مختلف اعم از جسمی ، روانی ، اجتماعی و مهمتر از آن معنوی و ارتقا و حفظ سلامت جامعه است.

 وی گفت : محور مهمی که در این مجامع در دستور کار جدی است گفتمان سازی سلامت است و باید از این طریق و ظرفیت های مردمی برای تبدیل سلامت به گفتمان غالب جامعه بهره گرفته شود و سلامت و اهمیت آن به لایه لایه جامعه نفوذ یافته و همه نسبت به آن و مولفه های سلامت حساس شده و توجه کنند.

 معاون استاندار؛  تبلیغات، آگاهی بخشی و اقناع جامعه را برای تحقق این گفتمان سازی ضروری خواند و با اشاره به اینکه بر اساس بررسی ها 75 درصد عوامل موثر بر سلامت در چارچوب اختیار و ساختار وزارت بهداشت و درمان نیست و این وزارتخانه فقط برای 25 درصد عوامل قادر به برنامه ریزی و تدبیر است، گفت: باید به همه عوامل موثر بر سلامت توجه شود و در این راستا نقش دستگاه ها و بخش های مختلف از آموزش و پرورش تا صنعت و معدن، کشاورزی، نیروی انتظامی، خانواده و گروه های مختلف مردمی دیده شود تا سلامت تثبیت و ارتقا یابد.

 وی اظهار کرد: مجمع سلامت یکی از ارکان و ساختارهایی است که می تواند در این حوزه با توجه به اینکه تشکل های مردمی ، عمومی ، خصوصی و غیره در آن حضور دارند ، هدف گذاری نماید.

گسترش قلمرو مشارکت مردم در امر سلامت

 وی توضیح داد: پارسال در مجموع 350 میلیارد ریال خیران به امر سلامت کمک مالی کردند که در عین توسعه این بخش باید به ابعاد دیگری از مشارکت اعم از دانشی ، فرهنگی ، اجتماعی و حتی سیاسی در حوزه سلامت توجه جدی شود و با مشارکت شرکای سلامت در این حوزه بستر سازی کنیم .
سالن سینما

 وی ادامه داد: نظام یافتگی مشارکت ها در سلامت هم ضرورت جدی دیگری است که در این مجامع پیگیری می شود و برای مشارکت واقعی و موثر نیازمند این نظام مندی و استمرار آن هستیم

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در موضوع وضعیت سلامت روانی جامعه هم گفت  :  امروز ابعاد روانی، معنوی و اجتماعی سلامت به میزان بعد جسمی سلامت مورد توجه نیست و مباحث متاخر سلامت و در عین حال بین بخشی هستند و باید همه حوزه ها در این حوزه نقش ایفا کنند.

وی اظهار کرد : یکی از ویژگی های مجمع سلامت ایفای نقش در این حوزه و فرهنگ سازی و هماهنگی بخش های مختلف و مشخص کردن سهم و نقش هریک از آنها در این حوزه است.

وی ادامه داد : وضعیت نشاط اجتماعی در سطح جامعه و نیز شهر مشهد خوب نیست و امروز در این حوزه و اجرای برنامه های فرهنگی با دو مساله افراط و تفریط مواجه هستیم ، چنانکه مردم ما در زندگی فردی خود هیجانات شادمانه را به خوبی نشان می دهند اما هیجانات غمگینانه را پنهان می کنند اما در ساختار اجتماعی برعکس این شرایط حاکم است.

 وی توضیح داد : در ساختار اجتماعی هیجانات غمگنانه به دلیل وجود برنامه های مذهبی ، دعا و عزاداری ها و شبیه خوانی وغیره به خوبی نمود دارد اما برای شادی در ساختار جامعه دچار مشکل هستیم .

وی گفت: در واقع نگاه قالبی در برنامه های فرهنگی و نشاط بخش و محدودیت آنها به قشری خاص و عدم فراگیری و دربرگیری سایر اقشار  از جمله مشکلات در این حوزه است ضمن آنکه سایر اقشاری که در دامنه این برنامه ها قرار نمی گیرند هر جا فرصت و فضایی بیابند ساختار شکنانه رفتار می کنند که هر دو آسیب است.

حسینی تصریح کرد: امسال هفت راهبرد جدید برای استان برنامه ریزی شده که از جمله آنها ارتقا و اجرای برنامه های فرهنگی با پرهیز از رویکرد قالبی نگری و ساختار شکنانه است تا فضای جامعه به سمت نشاط و شادابی و سلامت حرکت کند.

وی ادامه داد : برگزاری 50 جشن نوروزگاه در سطح استان طی ایام نوروزی خود از جمله برنامه هایی بود که فضای نشاط را به جامعه طی این ایام پمپاژ کرد .

تئاتر و سینما

 وی توسعه تئاتر و سینما در سطح استان و راه یابی 10 تئاتر استان به سطح کشوری ودارا بودن بیشترین مخاطب سینمای کشور در سال گذشته و توسعه اکران فیلم ها در نوروز و نیز 70 منطقه بوم گردی در روستاهای استان همه با همین رویکرد دانست و گفت : در قالب این برنامه  ها و نیز اجرای مراسم آیینی و ورزش های بومی و محلی در سطح روستاهای استان تلاش شده تا فضای شادی و نشاط در سطح استان ایجاد شود .

وی تصریح کرد : از خرداد ماه نیز هفته های فرهنگی شهرستان های استان برگزار می شود که خود اقدامی در این راستا است اما باید همه بخش ها به حوزه سلامت و فرهنگ سازی در حوزه سلامت روانی و اجتماعی و جسمی و غیره ورود یابند.