مدیر پایگاه میراث جهانی برج جهانی قابوس از راه اندازی مرکز پایش هوشمند بنای برج جهانی قابوس خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، عبدالمجید نورتقانی در مراسم بزرگداشت ثبت جهانی برج قابوس و روز گنبدکاووس در محوطه برج قابوس در گنبدکاووس گفت: بنا داریم تا لایه‌های مختلف برج قابوس را به پژوهش برسانیم و تمدن این بستر عظیم را به نمایش بگذرایم تا زمینه معرفی آن فراهم شود.

وی افزود: با کلید خوردن مرکز پایش هوشمند بنا آنلاین بودن بنای برج قابوس فراهم می‌شود و دانشگاه‌های خارج و داخل کشور می‌توانند برای پژوهش, داده‌های لازم را به صورت آنلاین دریافت کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس تصریح کرد: بنای تاریخی برج قابوس, ریشه‌های تاریخی دارد و در بستر چند هزاره ساله قرار گرفته که از این لحاظ سبب افتخار است.

نورتقانی تاکید کرد: نکته اساسی در زمان ثبت جهانی برای یک بنا, بستر تمدنی آن است و بنای برج قابوس, بزرگترین بنای تمدن اسلام است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری و اهمیت هویت تاریخی در کنار هویت قومی یادآور شد: معمولا هویت قومی همیشه مورد تاکید است, اما در بناها و ثبت آن هویت تاریخی دارای اهمیت و تاثیرگذاری بیشتر است و ما در عصر طلایی جهان اسلام, در تلاش هستیم تا بستر شکوفایی این تمدن تاریخی را به رخ جهانیان بکشیم.

منصور طعنه گنبدی, شهردار گنبدکاووس هم در این مراسم اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر تلاش دارد در کنار فعالیت های عمرانی و فضا سازی شهری به فرهنگ شهروندی و ارتقاء آن با برنامه ریری مناسب توجه کند.

وی افزود: مشکلات عمده و عدیده‌ای که در بخش‌های مختلف وجود دارد, با مدیریت شهری دانش‌محور و مشارکت عمومی قابل رفع خواهد بود و تعامل نزدیک شهروندان با مدیریت شهری, سبب افزایش کیفیت مدیریت شهری خواهد شد.

شهردار گنبدکاووس تصریح کرد: 45 هزار واحد مسکونی در شهر گنبدکاووس مشمول پرداخت عوارض نوسازی است و تنها 15 هزار واحد مسکونی عوارض خود را پرداختند و تقاضای ما از مردم پرداخت به موقع عوارض برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر توسط شهرداری است.